La români, antisemitismul face parte din tradiţie

Cred că majoritatea dintre voi aţi auzit despre scandalul colindului antisemit difuzat de TVR 3. Dacă mai sunt totuşi dintre voi care nu sunt la curent, am să ataşez filmuleţul cu pricina:

Dacă tot nu v-aţi lămurit ce e în „neregulă”, am să transcriu versurile incriminate: „A născut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toată lumea i se-nchină, / Numai jidovii-l îngână. / Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ.. Numai la corlan [= horn], la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară [= fum] în drum”

Evident că organismele abilitate s-au autosesizat şi au luat măsuri. Dar s-au „autosesizat” şi câteva asociaţii pentru apărarea tradiţiilor şi obiceiurilor naţionale.

Titlul acestui articol este voit forţat şi scris cu o doză mare de ironie amară. Cel puţin asta e concluzia logică trasă din „sesizările” Asociaţiei Basarabii, Asociaţiei pentru Revigorarea Tradiţiei, Asociaţiei Rost şi Cercului Studenţesc „Floarea de Foc”: la români, antisemitismul face parte din tradiţie.

Rar mi-a fost dat să citesc prostii mai mari ca cele debitate în acest „document”. El vrea să caute scuze, să dezvinovăţească, dar rezultatul este contrariul. Uitaţi şi dumneavoastră ce au putut să debiteze acei „apărători” ai „valorilor naţionale”:

„Cele patru ONG-uri atrag atenţia asupra faptului că textul reprodus după interpretarea colindului cuprinde, în mod eronat, expresia „jidovan afurisit”, expresia corectă din textul şi interpretarea colindului fiind „jidov neam afurisit”. (sursa: http://www.mediafax.ro)

Şi cu ce ar schimba asta sensul? „Jidovanul” din prima expresie nu face parte dintr-un „neam”, asta nu se subînţelege? A, despre augmentativ e vorba. Dar cu „afurisit” cum rămâne?

„Este blestemul necunoaşterii lui Hristos, Mesia cel aşteptat de atâtea veacuri de neamul israelitean şi proorocit de profeţii săi. Arhaic vorbind afurisenia înseamnă ruperea de comunitate, anatema”. (sursa: http://www.mediafax.ro )

Blestemul cui? Eu ştiu că Isus nu a blestemat pe nimeni, ba mai mult, pe cruce a spus: „Doamne, iartă-i că nu ştiu ce fac”. Şi dacă Isus i-a iertat, cine suntem noi să-i blestemăm?

„denumirea „jidov” a intrat în limbă pe filieră maghiară şi era folosită, fără sens peiorativ, pentru evrei”. (sursa: http://www.mediafax.ro )

Nu zic nu, de unii poate că nu, dar de alţii da. Dar dacă în limba română le zicem iudei sau evrei, de ce să împrumutăm „apelative” de la alţii? A, da, „aşa e tradiţia”. Orice inepţie susţine tradiţia noi trebuie să o respectăm, „că aşa se face”.

„În plus, menţionarea focului se referă la „o viziune populară a iadului”. „Cum spune şi textul colindului, este un spaţiu spiritual situat «nici în cer, nici pe pământ». În cultura tradiţională a satului românesc cremaţiunea nu este prezentă decât în contextul iadului”. (sursa: http://www.mediafax.ro )

Adică dacă era vorba de un foc pământesc (cuptoarele naziste) nu era în regulă, dar dacă se are în vedere un foc veşnic (iadul) e OK. Stau şi mă întreb: cum poţi să scrii aşa inepţii?

„Numai cineva care nu cunoaşte folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Ţăranul român nu era antisemit”. (sursa: http://www.mediafax.ro )

Antisemitismul nu este „opera naziştilor”, el a apărut încă din primele secole şi reprezintă o atitudine ostilă faţă de evrei. Poate unii nu ştiu ce înseamnă cuvântul „antisemitism”, dar fix asta înseamnă. Numai cine nu vrea să vadă poate să susţină că în acest colind nu este prezentată o atitudine ostilă, duşmănoasă, faţă de „neamul jidov”, ca să respect „expresia originală”.

„Ţinând cont de aceste argumente considerăm că este o eroare să aplicăm consideraţii de discriminare unui patrimoniu care ţinteşte cu precădere domeniul spiritual”. (sursa: http://www.mediafax.ro )

Dacă acele „versuri” fac parte din „domeniul spiritual” al românilor, atunci eu unul nu dau doi bani pe acest domeniu.

Ca să concluzionez, titlul articolului este doar o ironie. Nu susţin că antisemitismul face parte din tradiţia noastră, dar susţin că mulţi români au fost şi mai sunt antisemiţi. Evident, se supără dacă le zici asta în faţă, pentru că majoritatea asociază antisemitismul cu nazismul, dar antisemitism a existat şi înainte de Hitler şi există şi acum. Nu ştiu de ce ascundem asta. Dimpotrivă, trebuie să luăm în considerare această realitate şi să încercăm să o stârpim o dată pentru totdeauna. Dar nu ştiu cum am putea face asta dacă promovăm astfel de cântece.

Nu-mi pasă dacă ele fac parte dintr-un patrimoniu tradiţional, ele trebuie să dispară. Punct.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Istorie, Religie, Toate postările și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s