Gandhi: o lecţie dată creştinilor de către un hindus

Întotdeauna am admirat înţelepciunea „părintelui” Indiei moderne, Mohandas Karamchand Gandhi, supranumit Mahatma („marele suflet“). Într-un secol al extremelor, al ororilor celor două războaie mondiale, să vii şi să susţii ca doctrină politică „non-violenţa” însemna pentru mulţi o „glumă proastă”. Şi totuşi, Gandhi s-a încăpăţânat s-o pună în aplicare şi în final a reuşit.

Mă uit în istorie şi ceea ce a reuşit acest om să facă fără să aplice forţa, fără să curme măcar o viaţă, mi se pare absolut incredibil. Un singur exemplu îmi vine acum în minte de Om care a reuşit să facă mai mult promovând pacea, Omul Isus Hristos. Iar Mahatma Gandhi nici măcar nu era creştin. De fapt, Gandhi, care era un foarte bun cunoscător al marilor religii, avea să declare la un moment dat: „Îmi place Hristosul vostru. Nu-mi plac creştinii voştri. Creştinii voştri sunt atât de diferiţi de Hristosul vostru”. Din păcate, avea dreptate, avea dreptate şi atunci şi are dreptate şi acum: mulţi sunt „creştini” doar cu numele…

Ca adept al valorilor creştine, m-am bucurat să le găsesc pe foarte multe dintre ele şi la acest om, care şi-a trăit toată viaţa ca hindus. Gandhi a promovat mereu adevărul, pacea, simplitatea, dragostea, iertarea… şi a respins minciuna, violenţa, ura, răzbunarea… Îmi pare rău s-o spun, dar acest om a fost mai creştin decât mulţi „creştinii” vremii sale şi de acum: „A învăța că în viață, mai ușor se poate învinge ura cu dragostea, minciuna cu adevărul și violența cu abnegația, ar trebui să fie un element fundamental în educația oricărui copil“.

La început am spus că admir înţelepciunea „părintelui” Indiei moderne. Ca amator de aforisme, maxime şi cugetări, Mahatma Gandhi este unul dintre preferaţii mei. Am să ataşez câteva cuvinte care ne-au rămas de la el:

„Fii tu însuţi schimbarea pe care vrei să o vezi în lume”.
„Trăieşte ca şi cum ai muri mâine. Învaţă ca şi cum ai trăi veşnic”.
„Cei slabi nu pot niciodată să ierte. Iertarea este atributul celor puternici”.
„Ochi pentru ochi… şi lumea va deveni oarbă”.
„Eu şi tu suntem aceeaşi fiinţă, nu pot să-ţi fac rău fără să mă rănesc”.
„Este mai bine să lăsăm viaţa să vorbească despre noi în locul cuvintelor”.

Ca să vă stârnesc şi mai mult interesul de a cunoaşte despre viaţa acestui om, vă recomand filmul „Gandhi”, lansat în 1982 în regia lui Richard Attenborough. Cu Ben Kingsley într-o interpretare de excepţie, „Gandhi” este o capodoperă cinematografică. Totul mi-a plăcut la acest film, mai ales acurateţea istorică a faptelor.

Merită să aflaţi cât mai multe despre una dintre cele mai mari personalităţi ale istoriei omenirii. Indiferent de religie, cu toţii avem de învăţat de la Mahatma Gandhi!

Acest articol a fost publicat în Filme, Istorie, Religie și etichetat , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Gandhi: o lecţie dată creştinilor de către un hindus

  1. Marian zice:

    Acel hindus fanatic ce l-a asasinat in ’48 , crezi ,chiar crezi c-a facut-o degeaba ?! Stiu , l-a plans cam toata India dar… nu chiar toata si asta tocmai pentru ca Gandhi Mohadras Karamchand prin „invataturile „sale indemna poporu indian sa stea cu fruntea plecata in fata Coroanei Britanice si sa-si accepte destinul . Nu uita ca …si-n ziua de azi castele inca persista in India insa , este mult mai usor azi sa fi acceptat intr-o casta superioara decat era in timpul lui Gandhi . Majoritatea hindusilor { te anunt cu respect ca ,in India si Pakistan exista mai multi hindusi decat crestini sant pe pamant }, au luptat in WWII volens nolens d e partea UK , iar cand au solicitat independenta Indiei { deoarece pe atunci inca era o singura tara }…britanicii i-au „tratat cu plumbi ” ! A doua maxima afisata ca si cand i-ar fi apartinand in totalitate lui Gandhi ….daca ar fi s-o aplici asupra dumitale ….cum ai trai daca ai sti ca ” maine ” vei muri ? Fireste ghilimelele se impun de la sine deoarece , nu-i vorba in nici un caz despre ziua de maine ci doar despre o data foarte apropiata .Daca ai muri maine ….n-ai avea timp nici macar sa-ti recunosti greselile facute fatza de careva !!!! Inchei facandu-te atent asupra ultimei maxime : „Este mai bine , sa lasam viata sa vorbeasca despre noi in locul cuvintelor ” . 😎 O seara cat mai buna in continuare onorabile !

    • Teonymus zice:

      Acel fanatic hindus l-a ucis din cauza faptului că Gandhi avea o atitudine moderată faţă de musulmanii care au scindat ţara şi au format Pakistanul. Nici nu ar fi putut să fie altfel de vreme ce promova, aşa cum am arătat, non-violenţa. Aşa că, până la urmă, se poate spune că ideile sale pacifiste l-au „omorât”, după principiul „nici o faptă bună nu va rămâne nepedepsită”. Vă invit să vizionaţi măcar filmul recomandat şi veţi cunoaşte mai bine cum au stat lucrurile.
      Şi nici când aţi spus că în India şi Pakistan există mai mulţi hinduşi decât creştini în lume, nu aveţi dreptate. Nu v-aţi documentat înainte 🙂 . Vă spun eu cum stă treaba. Creştinii încă sunt majoritari pe plan global. Când eram eu în liceu, procentul era în jurul cifrei de 30-33, dar acum a ajuns la 24-28 %, fiind urmaţi foarte aproape de musulmani cu 22-23%. Găsiţi mai multe detalii inclusiv pe wikipedia: http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_popula%C8%9Biilor_dup%C4%83_religie
      Creştinismul mai este încă majoritar.
      În orice caz, dacă aş şti că aş muri mâine, nu aş trăi ca acum. Aş face tot ce îmi stă în putinţă să plec de aici „împăcat”. Iar dacă am trăi ca şi cum am muri mâine, cred că noi oamenii am fi mai buni. Deci, îi dau dreptate lui Gandhi.
      O noapte frumoasă şi dvs.!

      • Marian zice:

        Omule… niciodata n-am pretins pe nicaieri faptul ca eu sunt cel mai destept om de pe Pamant ! Informatiile referitoare la Gandhi l-am luat din Wikipedia ca , doar nu-ti inchipui c-am invatat in scoala primara sau c-am citit prin ” Scanteia ” despre respectivul individ .Ceea ce stiu si folosesc datele respective atunci cand imi permit sa intervin asupra postarilor dumitale este …ceea ce a mai ramas dim memoria pe care am avut-o in urma cu niste ani . Fireste , memoria respectiva am intretinut-o cu informatiile la care aveam acces sau informatii din cartile citite ,fie volens nolens fie pentru placea de a citi . Sa nu-ti inchipui ca …vreodata , n-am putut dormii de grija indienilor sau a pakistanezilor si cu atat mai putin a hindusilor sau a unor tipi precum Gandhi ! Spui dumneata ca n-am dreptate si ca in lume exista mai multi crestini decat….Eu cred ca dumneata te inseli ,asta-i parerea mea si chiar te rog sa nu te superi . Daca vei privi atent stattisticilepopulatiilor si apartenenta la vreun cult religios ,vei vedea ca …crestinii nu sint nici pe departe cei mai multi si nici cei mai reprezentativi in lume . Nu cumva dumneata ai treci cu vederea mult prea usor pe musulmani , pe buddisti si …”alte nationalitati ” 🙂 , asta ca sa nu mai a duc in discutie pe liber cugetatori 🙂 🙂 🙂 care datorita voua , datorita ” crestinilor ” nu mai sint cu milioanele de indivizi ? Deci , crestinii nu sint majoritari pe plan global , asa cum afirmi dumneata .N-am inteles prea bine ceea ce ai dorit sa spui referitor la ” daca ai sti ca mori maine ” . Oare ” crestinul suprem ” din dumneata ….are atat d e multe sa-si reproseze ? Pe Ben Kingsley …l-am vazut in cateva filme si …mi-a placut , de ce sa nu fiu corect ?! Insa …nu ma pasioneaza filmele ce prezinta teme biografice ,indiferent despre a cui biografie este vorba . Daca-i vorba despre o carte avand elemente biografice despre cineva ce ma intereseaza…fireste ca n-o refuz , altminteri …. O plasa de acest gen am luat atunci cand , trecand peste acest principiu , am pierdut niste ore din viata pentru a-l urmari pe Benicio del Torro , interpretandu-l pe „Che „Guevarra si deci chiar nu mai este cazul repetarii experientei .

      • Teonymus zice:

        Trebuie să vă dau dreptate. Oficial, creştinii sunt majoritari, dar dintre aceştia mulţi sunt doar „cu numele”. Dacă îi lăsăm pe aceştia şi pe „liber-cugetători”, desigur 🙂 , creştinii, nu ca religie, ci mai ales ca trăire, deci „adevăraţii” creştini, sunt minoritari rău. Din păcate…
        Nici eu nu mă dau în vânt după filmele biografice, dar unele chiar merită văzute. Până acum am recomandat 2 astfel de filme, Amadeus şi Gandhi, şi vă îndemn să le urmăriţi cu încredere. Chiar merită.
        Cât despre filmul lui del Torro, nu l-am văzut, aşa că nu pot să mă pronunţ. 🙂

Lasă un răspuns

