Despre monarhie

Cunosc destul de bine istoria românilor, deci recunosc meritele Casei de Hohenzollern-Sigmaringen în construcţia statului român modern. Dar niciodată nu am fost adeptul monarhiei, fie ea şi de tip constituţional. De ce? Pentru că nu pot să admit că unii se nasc mai presus decât alţii, doar fiindcă fac parte dintr-o familie „nobiliară”, în vreme ce alţii, mult mai capabili, mai merituoşi, nu se vor ridica niciodată la rangul lor, doar fiindcă n-au „sânge albastru”. Asta sfidează principiul egalităţii, proclamat cu „surle şi trâmbiţe” în lumea civilizată. 

Sfidează acest principiu, dar am observat că nu pe mulţi îi deranjează. Bunăoară, televiziunile au vuiat şi la noi cu „evenimente” din casa regală britanică. Multe şi-au modificat programul pentru ca să transmită toată ziua imagini de la nunta „prinţului” Charles sau a fiului său, William. Au făcut şi audienţă, pentru că şi „prostimea” de la noi s-a lăsat impresionată de fastul regalităţii britanice. Nu mai vorbesc despre naşterea „bebeluşului regal”, salutată cu reverenţele de rigoare şi pe „plaiurile mioritice”. Iar eu îmi pun întrebarea: de ce ne comportăm ca şi cum membrii regalităţii britanice nu ar fi şi ei tot oameni? Pe britanici i-aş putea înţelege, dar pe noi nu prea…

Dar să lăsăm casa regală britanică şi să revenim la „oile” noastre. 🙂 În România nu mai există monarhie de aproape 70 de ani. Nu mai discut aici contextul „dispariţiei”. Ceea ce s-a întâmplat nu mai poate fi modificat. Aşa că nu înţeleg titulaturi precum „regele Mihai”, „principesa” Margareta şi alte „principese”, „principele Radu al României” ş.a.. De asemenea, mai există un întreg ceremonial care este respectat când e vorba de „alteţele sale”. Adică, tu un om fără „sânge albastru”, trebuie să ai grijă cum te adresezi lor, cum le vorbeşti, trebuie să ţii cont tot timpul că ei sunt pe o treaptă „superioară”. Şi mă întreb ca simplu cetăţean al acestei ţări: România este cumva regat şi nu ştiu eu? Atunci, de unde toate aceste titluri şi acest ceremonial?

După căderea regimului comunist se tot discută despre o eventuală revenire a monarhiei. Mulţi o văd ca pe o soluţie salvatoare, dar într-o democraţie contează voinţa poporului, iar poporul este împotrivă. Aşa a fost şi în anii ’90 şi la fel este şi acum. O fi bine, o fi rău, nici nu mai contează… Nu mai merge în secolul XXI sintagma „dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreau”.

Cât despre mine, după cum am spus la început, sunt total împotriva monarhiei. Mi-au plăcut basmele cu regi şi prinţi, dar m-am maturizat. Admir gustul caselor regale, arhitectura castelelor sale, dar nu pot să nu mă gândesc că pentru ca ele să fie construite a trebuit ca alţii să rabde de foame. Nu pot să nu mă gândesc că „prostimea” dădea din pâinea copiilor lor ca ei să chefuiască la baluri şi să trăiască o viaţă de excese…

Neuschwanstein-Castle-Bavaria-GermanyCastelul Neuschwanstein, Germania, sursă foto

Şi rege şi cerşetor, nimeni nu este mai presus de lege, toţi suntem egali ca oameni. Indiferent de clasă socială, de cine îţi sunt părinţii, toţi avem aceleaşi drepturi. Atâtea revoluţii, atâta sânge s-a vărsat ca aceste lucruri să fie recunoscute. Iar acum unii îşi doresc revenirea la monarhie şi deci recunoaşterea unei clase de „privilegiaţi”. Regaliştilor, îmi pare rău că vă „dezamăgesc”, dar şi chiar dacă este vorba despre o monarhie constituţională, una cu rol „simbolic”, răspunsul meu va rămâne întotdeauna acelaşi: „Nu, mersi!”.

Acest articol a fost publicat în Istorie, Meditaţii și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Despre monarhie

  1. Marian zice:

    In Justitie , in Drept exista un articol de lege care , stipuleaza clar ca ” orice este obtinut prin santaj , forta armelor , forta fizica sau alt gen d e presiune este nul si neavenit „. Fireste ca-l scriu din memorie ca doar n-am sa stau sa dau cautare pe Google la ora a sta !!! Cred ca acest articol d e Lege { avand in vedere ca aproape intregul nostru cod de legi a fost aproape copiat dupa cel francez sau cel german …ca tot vorbeai despre Casa de Hohenzolern chiar si dupa 30 Decembrie 1947 } ,exista in mai toate statele civilizate ale lumii .Deci in acest mod s e explica ” incapatanarea ” cu care membrii Casei regale a Romaniei isi etaleaza titlurile …” nobiliare ” . In 30 decembrie 1947 ” abdicarea ” s-a facut sub presiunea Armatei Rosii ” eliberatoare ” sub presiunea pistolului ce s e afla in posesia lui Dr. Petru Groza si al lui Emil Botnaras { Serghei Bondarenko } si al comunistilor sustinuti de Stalin . In anul d e gratie ….92 am fost unul dintre cei ce l-au aclamat pe Majestatea Sa regele Mihai I al Romaniei …dupa ce in ’91 l-am hiuduit . Nu mi-am facut atunci in ’91 mea culpa iar azi …chiar imi pare rau . Pe undeva …chiar ai dau totusi dreptate lui Basescu , atunci cand spunea ca ” un presedinte …al ai in fruntea tarii ,5 sau 10 ani , un rege …o viata intreaga si chiar nu-l poti schimba neam ” !!! Pe d e alta parte ….cineva care sa fi fost echidistant fatza d e partide ,fatza de orice ingerinta politica ….tare ar fi fost bine sa fi avut pana ….inclusiv ieri ! ” Se discuta despre o eventuala revenire a monarhiei „….pai lasa sa discute oamenii ,ce rau pot face ? Mihai …zice bodaproste daca nimereste buda inainte sa-si scape in pempersi ” surplusul ” stomacal deci , cine sa fie Rege , ” Principele ” Radu Duda ??? In plus d e asta …daca nu-l pun Rege pe Printul Charles de Walles …eu personal … NU-L VOTEZ 😉 !!!Vad ca esti cu adevarat un idealist iar finalul postarii o dovedeste cu prisosinta …de parca mai era nevoie !!!!!! Atentie , eu personal nu am veleitati monarhice deci rogu-te ….sa nu intelegi gresit ce ti-am scris pana acum .

    • Teonymus zice:

      A fost trist ceea ce s-a întâmplat în 1947. Să nu se înţeleagă că „regele Mihai” mi-e antipatic. Dimpotrivă, întotdeauna i-am apreciat echilibrul şi demnitatea. Dar nu poţi să dai timpul înapoi. A fost prea multă vreme în „exil”, iar generaţiile s-au schimbat şi odată cu ele şi mentalităţile.
      În anii ’90 nu l-a vrut „poporul” şi nu poţi să fii rege peste o ţară care nu te doreşte. Poţi să fii doar un tiran. Şi iar „regele Mihai” a dat dovadă de înţelepciune şi nu a mai insistat. Iar acum e prea târziu pentru el. Cred că o ştie şi el. Dar „principelui Radu” nu-i displace deloc ideea să se urce la tronul României. 🙂
      Ce să-i spun preşedintelui? I-ar plăcea să fie şi el ca un rege şi să nu mai lase preşedinţia pe seama altora anul acesta 🙂 . Dar nu prea are dreptate când a zis că pe un rege nu-l poţi schimba, dacă ai în vedere că până şi monarhii au mai abdicat de-a lungul timpului, fie obligaţi de alţii sau împrejurări, fie din proprie voinţă. Avem un exemplu chiar în istoria noastră, şi mă gândesc la Carol al II-lea. Prima dată a renunţat la tron de dragul Elenei Lupescu, apoi a revenit, ca în final să fie obligat să abdice şi să lase locul fiului său, MIhai I.
      Sunt idealist, dar în acest caz mă deranjează şi snobismul „nobililor”, pretenţiile lor de a fi trataţi ca şi cum ar fi un fel de „semi-zei”. Nu, sunt oameni ca şi noi, aşa că nu le înţeleg toate aceste ifose şi fandoseli.

      • Marian zice:

        Lasa ca totusi azi….nu mai sant chiar asa d e scortzosi precum erau in urma cu o suta d e ani ! Totusi tipii nu sant chiar niste „oameni obisnuiti ” , ai uitat ca sant incoronati abia in urma ungerii care-i aduce in cam aceeasi „familie ” ca David , Solomon ….Isus….Pentru regele Mihai …este foarte adevarat ,este mult prea tarziu ,cat dracu are sa mai traiasca ….1000 d e ani ???? ” Principele” Radu in schimb….un cabotin ce a incercat { si a si reusit sa atinga ” stelele ” } imposibilul , fireste ca un vis frumos , este inclusiv acela de a fi ales rege . Si poti fi sigur ca daca regalitatea de azi ar fi aceeasi ca cea d e pe timpul lui Mavrocordat sau a lui Tepes ….inclusiv eu mi-asi dorii sa fiu Rege , chiar nu mi-ar displace d e loc chestia asta 😉 ! Doamne , cate puscarii si chiar case d e nebuni asi golii instantaneu ….cu riscul de a da de lucru peste program fabricilor d e munitie !!!!! Te contrazic ….. o ipostaza inedita 🙂 ! Nu in 1947 a fost trist ce s-a intamplat ci , c e s-a intamplat inca din ’44 de la Yalta . A fost trist deoarece ….oameni ce n-aveau alta vina decat aceea ca erau guvernati de cineva ….s-au trezit peste noapte sub guvernarea altcuiva si….cat au avut saracii oameni d e suferit !

      • Teonymus zice:

        Într-adevăr, cei din casele regale europene nu mai sunt aşa de „scorţoşi” ca altădată, dar nu-şi uită „blazonul” niciodată. Se simt cu o treaptă peste „prostime”. Poate nu toţi, dar cei mai mulţi da. Şi e de înţeles, aşa sunt educaţi, mereu li se spune că sunt „cineva” şi trebuie să se comporte ca atare.
        Nu mai există monarhii absolute în Europa, totuşi. Cele mai multe sunt constituţionale, doar simbolice, fără puteri politice reale.
        Dar istoria Europei a cunoscut destule secole de absolutism. Tot Evul Mediu şi până târziu în secolul XIX, regele se credea reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ. Şi existau şi ritualuri prin care „demonstrau” acest lucru. Am studiat în facultate subiectul şi am aflat lucruri interesante. Au existat aşa-zişi „regi taumaturgi”, care încercau să vindece oameni prin atingere, mai ales pe cei bolnavi de scrofuloză. Şi unii chiar se vindecau. Ca să vedeţi că „efectul placebo” are o istorie îndelungată. 🙂
        Occidentalii ne-au lăsat pe mâna „tătucului” în 1944. Au dat România pe alte locuri mai atractive. Se pare că acum au revenit la gânduri mai bune. Dar mă tem ca Putin să nu le pună pe masă o „ofertă” mai bună şi să ne lase iar de izbelişte cum au făcut-o acum 70 de ani în urmă.

  2. Marian zice:

    Pentru ca tot te-ai apucat de un subiect politic ,da-mi voie s a te-ntreb onorabile : ai fost ieri la vot si ….daca nu-i un secret 😉 ….pe cine ai votat ? De fapt ….ai avut pe cine vota ?

    • Teonymus zice:

      Prefer să nu comentez pe acest subiect pentru ca să nu se înţeleagă că încurajez un anumit comportament politic sau electoral. 😀

      • Marian zice:

        Evident….n-ai fost la vot { FELICITARI } , evident n-ai avut pentru cine sau pentru ce vota ….Felicitari !!

      • Teonymus zice:

        Sincer, nu ştiu pe cine o să aleg în toamnă. Nici un candidat care va fi propus nu are „stofă” de preşedinte. Nu că din 1990 încoace a avut vreunul… 🙂

  3. Mélanie zice:

    excelent articol, Théo… à propos de comparatia actualei familii regale din România cu alte familii regale europene (centenare sau milenare!), în franceza se zice:”sa comparam ce-i comparabil…” 🙂
    * * *
    @”Nu, mersi!” – s-avem pardon, coane Théo: ori „non, merci!”, ori:”nu, multumesc!” 🙂 😉

    • Teonymus zice:

      Mulţumesc! Cât despre răspunsul din final, „mersi” face parte deja din dex, e un „franţuzism românizat” 🙂 . Nu am folosit clasicul „mulţumesc”, fiindcă de obicei „alteţele sale” preferă franceză. Dar ca să le fac „în ciudă”, nu am folosit nici „merci”. 😀

    • Marian zice:

      @Melanie ” merci” este un frantuzism impamantenit d e atatia ani in vocabularul romanilor incat ….atunci cand este scris nimeni { sau aproape nimeni } , nu mai tine cont ca-i vorba despre expresia fonetica a cuvantului respectiv . A devenit un …..” romanism ” deja , ca multe alte expresii preluate din vocabularul altor popoare . Inclusiv pe timpul ” conului ” Zaharia Trahanache , sau a lui ” jupan ” Dumitrache , musiu Rica Venturiano studinte in drept si …arhivar la Judecatoria d e Pace sau domn Nae Catzavencu al folosea …ca atare deci….ai sarit degeaba la beregata lui …. ” conul Theo ” 😉 ! Cum spunem noi astia d e ne traim viata aici in Romania : ” C’est la vie , c’est la….gara ” 😉 !!!

      • Mélanie zice:

        sigur ca-s la „corent”(de 220 si de 110V!), da’ am glumit, Marian… 🙂 à propos de „c’est la vie…”, se zice „Tel-Aviv”! 🙂 😉

      • Marian zice:

        @Melanie Chiar va rog sa considerati nula ” acuzatia ” de grammar nazi facuta c-o postare mai incolo . Dupa o chestie ca asta cu ” Tel-Aviv ” 🙂 🙂 🙂 ma simt onorat sa va numar printre cunostintele mele ce au mult ,foarte mult spirit ….spre deosebire d e mine 😎 ! Respect deosebit stimata stimata doamna !!

Lasă un răspuns

