Fumatul interzis!

De regulă, mă străduiesc să-mi păstrez calmul orice ar fi, dar un lucru reuşeşte să mă enerveze de fiecare dată: fumatul. Nici măcar mirosul de cafea nu-l suport, d-apoi fumul de ţigară… Îmi cer scuze dacă voi fi prea aspru, dar m-am săturat! Am dureri de cap şi de stomac, pentru că astăzi am mers pe stradă şi iar am avut „ghinionul” ca nişte indivizi din faţa mea să fumeze şi să ajungă fumul şi la mine. 

Nu mă priveşte că fumaţi, dar de ce să fiu obligat să „fumez” şi eu lângă voi? Poate nu ştiţi, dar s-a demonstrat că fumul de ţigară face mai mult rău unui nefumător decât unui fumător. Poate vouă nu vă pasă de sănătatea voastră, dar mie îmi pasă. De ce să fiu obligat să respir fumul vostru? Vouă v-ar plăcea ca un drogat să vă înţepe şi pe voi cu seringa când îşi injectează doza? V-ar plăcea? Atunci, mie de ce-mi „injectaţi” din fumul vostru? Poate veţi spune că nu aveţi spaţii special amenajate. Asta nu e o scuză, nu mă priveşte şi nici nu mă interesează, cu atât mai puţin nu mă obligă să vă suport „fumurile”.

Deci, fumatul ar trebui să fie interzis în spaţiile publice şi punct. Dar când zic „public”, asta înseamnă şi străzi, nu numai localuri şi instituţii. Unde veţi mai fuma atunci? N-aveţi decât să preluaţi soluţia japoneză…

Smoking-Zones-in-JapanSursă foto

Curios cum cei mai mulţi fumători ştiu la ce riscuri se expun când îşi aprind ţigările, dar nu le pasă. Asta aş mai putea-o înţelege, dar nu-i înţeleg pe cei care ştiu la ce riscuri îi expun pe cei de lângă ei, mai ales pe copiii lor, pe cei pentru care trăiesc, dar nu le pasă. Acel fum le-a înceţoşat judecata, altfel nu-mi explic de ce fumează femei însărcinate, de ce unii părinţi îşi aprind ţigările în preajma copiilor lor…

6978552_460s_v1

Să nu credeţi că am ceva cu voi fiindcă fumaţi. După cum am spus mai sus, vă priveşte! Dar dacă tot „nu puteţi” sau nu vreţi să vă lăsaţi de fumat, ţineţi-vă viciul doar pentru voi. Nu lăsaţi ca fumatul să ne facă şi nouă rău! E de ajuns cât vă face vouă…

Acest articol a fost publicat în Viaţă și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

25 de răspunsuri la Fumatul interzis!

  1. fosile zice:

    Teo, eu sint unul din nesimtitii care fumeaza pe strada.Sa-mi spui care este strada ta, proprietate, sa nu trec pe acolo.
    Da de ce nu dai in judecata vintul care sufla fumul spre tine?
    Stiai ca gazele de esapament sint mai periculoase decit fumul de tigara?Si culmea, nesimtitii care conduc masinile in spatiul public nu sint nici macar amendati.Si telefoanele mobile sint periculoase, dar nici nesimtitii care le folosesc in spatiile publice nu sint macar atentionati.
    Nu-ti zic sa mergi la tara pentru ca si acolo gasesti fumul de la focul cu lemne, iat nesimtitii care fac foc cu lemne n-au alta solutie pentru incalzire, gatit etc.
    Oare daca ar fi toti ca tine nu i-ai face nesimtiti pentru ca te copiaza?

    • Teonymus zice:

      Comparaţia dvs. este deplasată. De ce? Pentru că fumatul este un drog. Dacă nu sunteţi de acord, vă rog să vă lăsaţi mâine de fumat. Nu e prea uşor, nu-i aşa? Şi ca orice drog, nu duce la nimic bun sau folositor. Nu are nici o raţiune în afara „celeia” din mintea celui care fumează. Îi produce lui plăcere şi atât. Ştie că-i face rău, dar nu-i pasă. Până aici, îl priveşte, nesimţirea vine când nu-i pasă nici de tine, că din cauza lui inhalezi şi tu fum, şi când mai aruncă mucurile de ţigară pe unde apucă.
      Ţigările sunt mult mai nocive decât orice aţi amintit în comentariu. Dacă nu ştiaţi, fumatul este cel mai important factor de risc pentru bolile pulmonare obstructive cronice (BPOC).
      Maşinile produc poluare, dar ele au măcar o utilitate publică. Cu toţii ne folosim ori de ale noastre, ori de mijloace de transport în comun, fiindcă nu avem încotro. Cum puteţi să le comparaţi cu ţigările? Iar, cum puteţi să comparaţi ţigările cu telefoanele mobile? Cum puteţi să le comparaţi cu fumul din hornul caselor?
      Se vede treaba că aţi fost ironic. Ce uşor e să răspunzi cu ironie unei probleme reale…

  2. fosile zice:

    Poate nu stiai ca de pe urma fumatorilor se varsa la buget si la sanatate mai multi bani decit din impozite si alte dari la un loc, si beneficiaza toata lumea, nu doar fumatorii.
    Uite aici:http://fosile.wordpress.com/2011/02/02/fumatul/

    • Teonymus zice:

      Ţigările sunt un drog. Tocmai de asta se varsă atât de mulţi bani la buget de pe urma fumătorilor. Pentru stat e un câştig, dar pentru populaţie este o pierdere. De ce? Pe de o parte, fumătorii sunt „storşi” de bani, pe de altă parte banii fumătorilor nu pot să compenseze sănătatea nefumătorilor distrusă de fumul de ţigară din familie, serviciu, stradă…
      Ţigările rămân doar un drog. Oricum ai da-o, nu există nici un argument real pentru fumat. Dar există n argumente anti-fumat. Este o realitate pe care dacă sunteţi obiectiv, nu o puteţi nega.

      • fosile zice:

        Acolo unde lucrez sint 10 fumatori si un nefumator.Cu toate acestea iesim afara cind vrem sa fumam.Daca nu vrea sa inhaleze, n-are decit sa nu stea in preajma noastra cind fumam.
        Adica el, nefumatorul are voie sa se foloseasca de intreg spatiul , iar eu, fumatorul n-am voie pentru ca nu vrea el?
        Trebuie argumentata placerea pentru o anumita muzica, pentru o plimbare, catarare, sport,pasiuni?Nu.
        Nu merg la nefumatori, iar cei care doresc sa vina la mine, n-au decit sa ma suporte.
        E treaba mea ce fac cu banii mei, cu sanatatea mea, cu timpul meu liber .
        Nu sta in preajma mea si nu vei avea de suferit.
        Exista n argumente anti alcool, anti E-uri alimentare, anti masini etc.Si?
        Daca nu se mai comercializeaza tutun sau tigari, n-am nici o alegere de facut, dar atita timp cit ma incadrez in lege nu-ti dau dreptul sa faci aprecieri jignitoare la adresa mea.
        Spatiul stradal este public.Nu-ti convine mirosul meu, nu mergi in preajma mea.Iti cauti un alt drum .
        Poate ca sint nesimtit, dar nu esti tu in masura sa faci astfel de aprecieri, doar pentru ca nu am acelasi mod de viata ca si tine.

      • Teonymus zice:

        E clar, n-aţi înţeles nimic din ceea ce am scris în această postare.
        Aici e vorba despre sănătate. Ce faceţi dvs. cu corpul vostru, cu banii voştri, vă priveşte. Dar problema se schimbă când atentaţi la sănătatea celorlalţi. Libertatea voastră nu poate încălca libertatea celorlalţi.
        Sunteţi liber să fumaţi cât vreţi, dar nu sunteţi „liber” să-mi fumaţi mie în faţă.
        La fel, ce faceţi acasă vă priveşte, dar regulile se schimbă în spaţiul public.
        „Daca nu vrea sa inhaleze, n-are decit sa nu stea in preajma noastra cind fumam”.
        Şi unde aţi vrea să merg eu dacă cel din faţa mea fumează? Să merg pe şosea? Deja sunteţi absurd. Nu eu am venit în „preajma” fumătorului, el a venit în preajma mea. Dacă are chef de fumat n-are decât să fumeze în locuri speciale sau la el acasă, nu mergând pe stradă şi dăruind cu „generozitate” fum tuturor celor pe lângă care trece.
        Eu, nefumătorul, nu folosesc spaţiul public în dauna fumătorilor. De ce fac asta fumătorii faţă de nefumători?
        Plăcerea mea pentru muzică, pentru plimbări, pentru sport, nu afectează pe nimeni. „Plăcerea” pentru tutun afectează. Din nou faceţi comparaţii deplasate.
        Spaţiul stradal este public şi la fel cum sunt multe lucruri interzise în public, la fel ar trebui interzis şi fumatul. Bine că la TV blurează imaginile cu ţigările din mâinile fumătorilor pentru ca cei mici să nu fie influenţaţi negativ, dar în realitate nu numai că-i văd copiii pe fumători, dar aceştia mai şi inhalează fumul fumătorilor…

  3. fosile zice:

    Teo, tot ce ai spus este o parere.Parerea ta si e normal ca vrei sa o sustii.
    Esti tinar si vrei (probabil) sa iesi in evidenta.Nu-i rau asta.Ar fi -cred eu- important cum iesi in evidenta.Insultind in stinga si in dreapta, doar pentru ca nu se incadreaza in normele tale nu-ti va fi de nici un ajutor.
    Parca imi amintesc ca scriai la „Welcome” ca esti fidel valorilor crestine.
    Nu cred ca valorile crestine te indeamna sa insulti.Eventual , sa gasesti modalitatea de a-i lamuri Si tot valorile crestine mai zic ca vei primi inzecit ce oferi.
    Sper sa ajungi si sa depasesti virsta mea si sa recitesti acest articol.
    Mult bine!

    • Teonymus zice:

      Eu sunt după principiul că un adevăr, oricât de „urât” ar fi, nu poate fi o jignire, o insultă, dacă nu e spus cu ură. Iar eu chiar m-am străduit să nu scriu cuvintele din această postare cu răutate. Dacă nu prea mi-a reuşit, vă cer scuze.
      Încercaţi să înţelegeţi şi perspectiva celuilalt. Chiar vi se pare normal ca cineva să fumeze pe stradă şi eu, un nefumător, fiindcă s-a întâmplat să merg pe acelaşi drum ca el, să-mi vină tot fumul în nări? Vi se pare normal ca acelaşi fumător să arunce apoi acel rest de ţigară ca şi cum nu ar fi „mizerie”?
      Nu vreau să ies deloc în evidenţă. Dacă aş fi vrut asta, nu mi-aş fi ales un pseudonim pentru acest blog, ci numele meu real.
      Consider că această postare nu contravine valorilor creştine în care cred. Creştinismul nu mă împiedică să am o viziune critică asupra lumii. V-aş îndemna să citiţi Biblia şi veţi găsi acolo lucruri spuse mult mai dur decât cele scrise de mine aici. Dar mă abat de la subiect.
      Ideea este că eu nu am vrut să „vă jignesc” pe dvs.. Nici măcar nu vă cunosc! Îmi pare rău dacă aţi interpretat astfel aceste rânduri. Totuşi, e o problemă, zic eu, dacă v-aţi regăsit în aceste gânduri.

  4. Prima postare in care te vad realmente suparat; bine, nu citesc de mult timp pe blog.
    Referitor la fumatul pe strada, ma gandesc, pentru a putea scapa de fum puteai traversa sau ii puteai depasi. Eu una asa fac. Insa, adevarata problema este in spatiu inchis. Intr-un oras anume, am si eu o pizzerie preferata, dar ma duc cu mare amaraciune si destul de rar pentru ca fumatorii detin nu o parte ci tot spatiul de acolo. Eu, ca una care nu fumez si care stiu cat de periculos este pt mine ca nefumator, ma duc trista acolo.
    Uneori mai atrageam atentia proprietarilor prin cofetarii, pizzerii, ca spatiul pt nefumatori este mic si nu exista o delimitare stricta intre cele doua spatii. Insa, dupa un timp, am ajuns la concluzia ca vorbesc degeaba.
    Cel mai rau ma doare sufletul de copiii cu parinti fumatori. Altii ar da orice sa poata avea un copil, unii si-i distrug cu mana lor.

    • Teonymus zice:

      Ei, mai am şi eu astfel de pase ca orice om, dar partea bună este că trec repede. 🙂
      De cele mai multe ori, până realizezi că cel din faţa ta fumează, deja ai simţit fumul. De traversat, nu poţi să traversezi pe unde vrei tu, ci doar pe zebră. Plus că s-ar putea să ai treabă fix pe acea parte. De ce să fii nevoit să mergi aşa bezmetic dintr-o parte în alta? Doar că cineva nu se poate abţine să fumeze când ajunge acasă sau în locuri speciale? Îţi dai seama că varianta pe care o am mai la îndemână este să depăşesc acea persoană, dar deja mi-a intrat acea „mireasmă” în nări. Răul s-a produs fără ca măcar să iau de veste. De aici şi frustrarea. Şi nu mi se pare normal. Şi nu este normal.
      Cât despre localuri, acolo nu prea ridic pretenţii. Ştiu la ce să mă aştept de dinainte. Dar spaţiul public este, din păcate, total imprevizibil din acest punct de vedere.

  5. lorelad zice:

    ‘ Ei uite, vezi? asta e cusurul tau-te enervezi!’ 🙂
    Stiu ca ai combatut actiunea de a fuma si nu persoana…

    Oamenii care fumeaza pe strada nu se gandesc ca deranjeaza alti trecatori, pur si simplu fac ceva firesc pentru ei. Adica nu e cu intentie. Cosuri de gunoi nu prea sunt…
    Eu as propune sa gasim metode prin care sa descurajam fumatul in general! si in taxi si in pub si in parc si dupa sedinta de fitness.
    ???
    vreo idee?

    • Teonymus zice:

      Zi-mi un om perfect ca să-l văd şi eu. Până acum nu am întâlnit pe nimeni care să nu aibă „cusururi”. 🙂
      Ştiu că cei mai mulţi fumători nu realizează că fumul lor le face rău celor din jur, care nu sunt fumători, şi se comportă ca şi cum ar fi firesc. Tocmai de asta am scris acest articol, ca să le arăt că nu este aşa, ca să le prezint perspectiva nefumătorilor. Poate unii fumători se vor gândi la aceste cuvinte înainte de a-şi aprinde o ţigară în public, când lângă ei sunt atâtea persoane. Poate…
      Şi da, am vrut să atac acţiunea, nu omul. Ieri nu mă simţeam prea bine din cauza acelor fumători care mi-au dat „cu generozitate” din fumul lor şi cred că am fost prea aspru. De aceea, am simţit nevoia să mă „auto-cenzurez”, renunţând la câteva idei din postarea iniţială. Şi asta cu scuzele de rigoare pentru cei care s-au simţit lezaţi.
      Ce e de făcut pentru descurajarea fumatului? Probabil că nu este de făcut mare lucru. Uitaţi acest articol. Am intrat în polemică cu domnul Fosile, un fumător declarat şi astăzi am avut surpriza să văd că sunt făcut cu ou şi cu oţet pe blogul dumnealui. Cică am „insultat”, sunt „intolerant”… Atât a înţeles dumnealui din rândurile mele şi probabil la fel au înţeles şi mulţi alţi fumători.
      Asta e! „Eu sunt responsabil doar pentru ceea ce spun, nu şi pentru ceea ce înţeleg unii”.

  6. gezfo zice:

    Draga Teo ai toate respectele mele pentru aceasta postare!
    Ma edific in totalitate cu ce ai scris!!!
    🙂

    • Teonymus zice:

      Mă bucur să aud asta. La câte critici am primit de la fumători, mai-mai să cred că sunt „nesimţit”, fiindcă îndrăznesc să atrag atenţia asupra acestui aspect…

  7. Mélanie zice:

    dur si „agresiv” post, Théo… cunosti zicala:”tonu’ face muzica”, iar „gingasu’/dragalasu'”(sic!) epitet „nesimtit” are o conotatie extrem de jignitoare, mai ales fara ghilimele… nu voi „polemica”, desi sunt anti-tutun – à la vie, à la mort… cert e ca mama mea(RIP) ar fi (fost) înca-n viata daca n-ar fi fumat… sunt nefumatoare, idem-asisderea toti membrii familiei mele, rude, prieteni, vecini – pe care evident ca nu i-am ales „asa”…
    * * *
    @”altfel nu-mi explic de ce fumează femei însărcinate, de ce unii părinţi îşi aprind ţigările în preajma copiilor lor…” – dincolo de cumplit, inconstient, nepasare, etc… brrr!!! sunt inflexibila cu viitoarele mame fumatoare si cu parintii care fumeaza în aceeasi încapare unde-s copii, nu le-acord nici-un fel de circumstanta!!!

    • Teonymus zice:

      Pentru cei care nu ştiu ce înseamnă „nesimţit”, să consulte DEX-ul. Înseamnă „lipsit de bun simţ, de bună creştere, de cuviinţă, de delicateţe”. Cred că definiţia ilustrează perfect gestul celor care fumează în faţa nefumătorilor şi apoi aruncă resturile de ţigară pe jos. Dacă asta nu este „nesimţire”, atunci ce este?

      • Mélanie zice:

        @”Dacă asta nu este “nesimţire”, atunci ce este?” – nepasare, nonsalanta…?
        * * *
        N.B. privilegiez din totdeauna comunicarea si dialogu’ pe principiu’ respectului RECIPROC… am zis! 🙂

      • Teonymus zice:

        Într-adevăr, poate fi şi nesimţire, dar şi nepăsare sau nonşalanţă. Depinde de oameni.
        Nu am vrut să jignesc când am folosit acest cuvânt. Aşa interpretez eu astfel de gesturi, drept lipsă de bun simţ. Când arunci mizerie pe jos, iar mucurile sunt şi ele în această categorie, denotă lipsă de bună creştere. Cine se simte, se acuză. Eu nu am vorbit despre nimeni personal, ci despre o categorie. E problema cititorului dacă se include în această categorie, nu a mea.
        În fine, îmi retrag acest „apelativ”. E păcat ca din cauza unui cuvânt, care este într-adevăr interpretabil, să se piardă mesajul, mesaj pe care îl menţin.

  8. lorelad zice:

    @Teonymus
    Citatul e din Caragiale, Amici
    cat despre articol, e binevenit ca tema, doar ca fiind ‘picatura care ti-a umplut paharul’ a fost pe ‘alt ton’.
    da’ iti intelegem supararea, suntem de multe ori in suferinta prin fumatul pasiv si te invit sa lansezi ‘campania antifumat’!

    • Teonymus zice:

      Într-adevăr, a fost pe un alt ton şi ai intuit bine şi de ce. Pur şi simplu m-am săturat să fiu „fumător pasiv”.
      Îmi aduc aminte că la facultate când am dat licenţa, a venit o comisie din alt oraş şi acei „nesimţiţi” fumau pur şi simplu în sala de curs, deşi pe perete era un afiş cu „Fumatul interzis”. Dacă asta nu e nesimţire, atunci nu mai ştiu eu limba română…

      • lorelad zice:

        da, daca nesimtit inseamna sa nu respecti regulile si sa nu tii cont de altii, cu intentie mai ales…sa fii lipsit de bun-simt.
        in limbajul scris a eticheta ca ‘nesimtit’capata o greutate diferita fata de limbajul vorbit, pentru ca nefiind fata in fata cu persoana despre care scrii incarca intr’un fel anume dand o conotatie oarecum diferita fata de sensul lui concret.
        Dar, repet, masuri pentru a nu mai suferi celelalte persoane datorita viciilor altora sunt binevenite.
        Iar cei care nu tin cont de sanatatea, integritatea si drepturile celorlalti sa fie ‘taxati’.

      • Teonymus zice:

        E adevărat, nu este vorba despre „nesimţire” în cazul tuturor. Unii, aşa cum ai spus şi tu, o văd ca pe ceva firesc. Deci, e mai degrabă „neştiinţă”, „iresponsabilitate” (?).
        Oricum, ideea era că acest fumat în public constituie o problemă. Asta am vrut să arăt aici şi îmi pare rău că unii s-au împiedicat de un cuvânt şi au ratat mesajul.
        Uite, o să pun în ghilimele acest cuvânt, poate-poate unii nu se vor mai împiedica de acest „apelativ”. De fapt, mai bine renunţ de tot la el…

  9. Pingback: Teama de a fi respins | Lumea lui Teonymus

  10. Adina zice:

    Traim intr-o societate. Precum in familie, apar neintelegeri si preferinte contradictorii, asa si in “lume”. Intr-adevar, fiecare este liber sa faca ceea ce vrea cu banii, sanatatea, viata lui. La fel de adevarat este ca nu incalci legea fumand in spatiul public, oriunde ar fi acesta ( cafenea, parc, pe strada ). Insa, traind intr-o societate, trebuie sa fim atenti ca in liberul nostru arbitru sa nu ii deranjam pe ceilalti. Ai dreptul sa faci orice atata timp cat respescti legea si nu deranjezi.
    Nu de drepturi ar trebui sa vorbim , ci de notiunea de “grup” si de “respect”. Teo, in baruri, sau in cafenele nu ai cum sa schimbi politica si nu ai cum sa te feresti de fum, decat daca te asezi in spatiile pentru nefumatori. Cat priveste fumatul pe strada e nevoie de o constientizare la un nivel destul de mare a fumatorilor pentru stoparea acestui fenomen. Ar putea exista o lege nescrisa prin care nu s-ar mai fuma in mers, si asa nu s-ar mai intersecta fumatorii cu nefumatorii. Iar cei ce nu suporta fumul, ar putea evita “schimbul de gaze” :)). Cred ca amandoi aveti dreptate ( Teo si Fosile ), dar nu asta conteaza. Scopul articolului era, cred eu, sa puna problema in lumina, fiindca multi sunt deranjati, putini vorbesc. Iar noi, fumatorii, nu ar trebui sa ne aratam deranjati ( cu atat mai mult cand stim ce efecte nocive are fumatul ), ci ar trebui sa constientizam ca ceea ce facem noi deranjeaza uneori, si nu pentru ca au ceilalti ceva cu noi, sau pentru ca ne dispretuiesc, ci pentru ca si ceilalti au drepturi. Si, mai mult decat atat, nu suntem singuri pe lume. Traim intr-o societate!! Asa cum avem grija sa dam muzica mai incet cand doarme sotul, mama, cineva din familie, asa ar trebui sa ne pese si de ceea ce ii deranjeaza pe “straini”.
    Eu ii multumesc lui Teo pentru articol, nu m-as fi gandit ca deranjeaza aspectul asta atat de mult pe cineva, iar acum am sansa sa nu mai gresesc pe viitor. Si-asa, mi-ai adus aminte cate “beneficii” aduce fumatul.

    • Teonymus zice:

      Salut acest echilibru din comentariul dvs.!
      Într-adevăr, scopul acestui articol era „să pună problema în lumină”. Din câte am înţeles, nu prea mi-a reuşit, dar mă bucur că, cel puţin în ceea ce vă priveşte, şi-a atins ţinta…

Lasă un răspuns

