Publicitate!

Peste tot suntem bombardaţi cu reclame. Deschizi televizorul, vezi calupuri de publicitate, asculţi un post de radio, şi acolo dai tot de reclame, intri pe net, eşti „agresat” vizual de „pop-up-uri” care te îndeamnă să cumperi un anumit produs. Ieşi la o plimbare în oraş şi nici acolo nu scapi de reclame, pentru că peste tot găseşti afişe publicitare. Cât de mult te laşi influenţat de ele? Asta o realizezi după ce te uiţi în coşul de cumpărături…

Dezvoltarea mass-mediei a însemnat şi înflorirea agenţiilor de publicitate. Practic, nu există companie importantă care să nu aibă un compartiment responsabil cu promovarea serviciilor sale. Iar concurenţa este atât de mare încât marile branduri sunt nevoite să investească miliarde şi miliarde de dolari/euro în această direcţie. Şi de cele mai multe ori, oricât de mare a fost suma investită, s-a meritat cu vârf şi îndesat. De ce? Pentru că indiferent cât de bun ar fi un produs, fără o promovare adecvată, poate pierde lupta cu alte produse mult mai slabe calitativ. Aşa se explică acest război al marilor corporaţii, la care suntem obligaţi să asistăm cu toţii, fie că suntem clienţi reali, fie că suntem doar „potenţiali”.

Şi ca orice război, şi acesta are deviza „scopul scuză mijloacele”. Pentru atingerea obiectivului lor, reclamele nu se dau înapoi de la nimic. Se întrec în manipulare, în cunoaşterea psihologiei umane şi exploatarea slăbiciunilor noastre. Atât timp cât sunt eficiente, celelalte lucruri par să nu mai conteze pentru cei care le promovează.

Totuşi, există organisme care se autosesizează atunci când „coarda” este întinsă prea mult. Dar în trecut, era mult mai multă „libertate” în această privinţă.

Astăzi m-am gândit să fac o incursiune în trecut şi să vă prezint câteva exemple de „bătălii” clasice ale marilor corporaţii pe „frontul” pieţei libere. Ce ziceţi, cum ar fi ca la TV, în pauzele publicitare, pe afişele de pe străzi, să vedeţi astfel de „bazaconii”? 🙂 Par de neconceput astăzi, dar cândva erau o realitate…

Imaginile au fost preluate de Aici, Aici şi Aici .

1fbaab330f9bec0369678017ad7cea85

56a0ddc8dd3b90fdc2044fe893e24230        841952b2ad5ff732d2887d7730acd366

117e88ad52cb0a633d61dd99cfea4981

6261452W010 advert_9connors.jpg

6261446W010 advert_7connors.jpg

6261458W010 advert_11connors.jpg

be4635c746db0a371f6226514ef1b8e5

slide_271136_1908234_free

slide_271136_1908641_free

slide_271136_1908693_free

weird_vintage_ads_15

 weird_vintage_ads_23        weird_vintage_ads_25

weird_vintage_ads_34

weird_vintage_ads_40

weird_vintage_ads_41

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Viaţă și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Publicitate!

  1. Reclame, una mai .. decat alta.
    Preferata mea, cea cu Drummond Sweaters. Men are Better than Women. (1959)
    Deceniul meu de suflet este The 50’s si aceasta datorita stilului vestimentar si a faptului ca femeile mai aveau inca un simt al decentei. Insa in multe alte privinte, acel deceniu a fost dificil de trait, ca si femeie in special. Un deceniu definit de conceptii care mai de care mai discriminatoare.

    • Teonymus zice:

      Curios că, deşi eşti femeie, spui că „preferata” ta este cea pentru Drummond Sweaters 🙂 . Se vede treaba că în 1959 nu exista mişcarea feministă, abia începând cu anii ’60 avea să se afirme. Astăzi, un mesaj precum „Men are better than women” este de neconceput, indiferent de context. Înainte era ceva „banal”. 🙂 De fapt, mesajul tuturor reclamelor postate este de neconceput astăzi, ceea ce arată cât de mult s-a schimbat omenirea. Multe din „noutăţi” sunt negative, dar trebuie să le semnalez şi pe cele pozitive, iar aceste reclame sunt o dovadă în acest sens. 🙂

  2. Eram ironica atunci cand am spus ‘preferata’. Am uitat sa pun ghilimele de rigoare. Era un fel de „Wow! Nu pot sa cred ca a avut tupeu sa spuna asa ceva.” Barbatul nu este superior femeii si femeia nu este superioara barbatului. Sunt egali, dar cu responsabilitati diferite inaintea lui Dumnezeu.
    Da, ai dreptate, omenirea s-a schimbat si in bine, nu doar in rau si reclamele de mai sus sunt o dovada izbitoare a acestui adevar. 🙂

    • Teonymus zice:

      M-am mirat degeaba. 😀 Nu cred că există femeie care să spună că ar fi „preferata” ei o reclamă cu un astfel de mesaj. În schimb, bărbaţi mai sunt destui care susţin astfel de „idei”, dar eu nu mă număr printre ei. 🙂

  3. Ce nu inteleg barbatii este ca o femeie care este iubita (si care este inteleapta), isi respecta barbatul. Ce nu inteleg femeile este ca un barbat respectat (si care este intelept), isi iubeste sotia. Subiectul este pe cat de simplu, pe atat de complex, eventual complicat.
    Insa Dumnezeu a revelat acest adevar de mii de ani si putini iau seama. In consecinta, putini se bucura de o relatie armonioasa.

    • Teonymus zice:

      Aşa este, înţelepciunea, respectul şi iubirea fac ca orice discuţie privind „superioritatea” unuia sau altuia (că mai există şi misandrism pe lângă misoginism) să nu aibă sens…

  4. lorelad zice:

    Acum inteleg eu motivul pentru care ‘ne-am cumintit’ :)…de la reclame!!!
    Sunt de-a dreptul si pur si simplu comice reclamele din trecut, unele chiar toxice ;)!
    Imi plac reclamele, nu toate, dar ideea in sine, conceptul, povestea e partea buna.
    Cat despre manipulare…deja nu mai ‘diger’ subiectul.

    • Teonymus zice:

      „Ne-am cuminţit”? 🙂 Dacă te referi la condiţia femeii, observaţia este relativă, având în vedere că în ultimele decenii v-aţi emancipat şi voi, nu mai sunteţi le fel de „cuminţi” pentru unii, fiindcă nu mai acceptaţi sloganuri de genul „Men are better than women”. Glumesc, evident. 😀
      Recunosc, m-a amuzat şi pe mine acea reclamă pentru Drummond Sweaters. Ca să vezi „lecţie” de psihologie 😀 . Prima dată se „trânteşte” afirmaţia: „Men are better than women”, dar pentru ca femeile să nu se simtă cumva „nedreptăţite” sau cei care au propus acest slogan să nu care cumva să fie acuzaţi de „subiectivism”, se adaugă apoi: „Indoors women are useful- EVEN pleasant”. Sper să nu intre pe aici vreo feministă înrăită/extremistă şi să citească astfel de texte, fiindcă n-aş vrea s-o am pe conştiinţă. 😀

  5. :))))) tari reclamele sau mai bine zis criminale 🙂

  6. lorelad zice:

    @Teonymus
    Ma refeream la faptul ca in zilele noastre, unele reclame nu indeamna direct la consum, apeland la alte metode. Si iata ca au o forta mai mare, consumul a crescut.:)
    Stim deja despre manipulare 😉

    • Teonymus zice:

      Consumul a crescut mai ales din alte motive, dar reclamele îşi au şi ele meritul lor. 🙂
      Ştim despre manipulare, dar uneori nu ştim că suntem manipulaţi sau nu ne pasă că suntem manipulaţi. Oricum, şi manipulare să fie, nu poţi să nu apreciezi anumite reclame care se ridică la rangul de artă. Ştiu foarte multe exemple de acest gen. 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s