Confesiuni

Provin dintr-un sat de provincie, dintr-o familie foarte numeroasă. Ţărani au fost şi părinţii mei, şi bunicii, şi străbunicii, dar mie nu mi-a plăcut niciodată acest mod de viaţă. Mereu am simţit, pur şi simplu, că m-am născut pentru altceva, în nici un caz să-mi petrec toată viaţa pe câmp sau îngrijind animale. A nu se înţelege că am o părere proastă despre cei care fac asta. Nicidecum! Doar că pe mine o astfel de viaţă nu mă făcea fericit…

Aveam să aflu puţin mai târziu ce anume reuşea să mă facă fericit, iar cuvântul „magic” în cazul meu a fost „şcoala”. Acolo s-a întâmplat să-mi găsesc în sfârşit locul, acolo şi printre cărţi. Eram atât de sigur că asta este „vocaţia” mea, încât nici nu terminasem clasa a patra şi le-am spus alor mei c-o să fac facultate. Fireşte, n-am fost luat în serios, pentru că la acea vreme a avea studii superioare nu era chiar la îndemâna oricui, aşa cum este astăzi. Ca să fiu mai exact, ai mei mi-au spus din start că nu-şi permit să mă „poarte” la facultate. Dar eu mi-am permis să visez…

Aşa se face că am fost nevoit să sacrific totul pentru acel „vis”. După ce am terminat opt clase, din motive materiale am urmat liceul tot în satul natal. Cât despre bacalaureat, n-am plătit nici măcar o oră de meditaţii, aşa cum au făcut unii colegi. Dar, deşi nu fără dezamăgiri, am reuşit să iau o notă care mi-a permis să intru la facultate şi încă la locurile de la buget.

Şi uite aşa am ajuns să fiu student… Nici mie nu-mi venea să cred, dar a trebuit să mă adun repede. Aveam nevoie de bursă, nu-mi permiteam „luxul” de a fi mediocru. Deci, m-am pus pe treabă şi aveam treabă, nu glumă… Au fost cinci ani în care nici măcar gustul sărbătorilor nu l-am mai simţit ca până atunci. În timpul sesiunilor, studiam atât de mult încât mă găseam la sfârşitul lor cu câteva kilograme în minus. Nopţi nedormite, ignorarea meselor, zile întregi între patru pereţi, toate îşi spuneau cuvântul. N-aveam încotro, conştiinţa îmi oferea doar două variante: ori făceam tot ce-mi era în putinţă, ori mai bine o lăsam baltă…

Rezultatele n-au întârziat să apară. Ca să fiu mai scurt, când am terminat facultatea, datorită banilor din burse şi premii, am ieşit pe plus din punct de vedere material. A fost într-adevăr o performanţă, dar nu s-a întâmplat aşa fiindcă aş fi fost vreun „geniu”. Nici pe departe! M-a binecuvântat Dumnezeu cu o memorie bună, dar numai eu ştiu cât munceam ca lucrurile să devină „simple” pentru mine, în vreme ce pentru alţii rămâneau „complicate”…

Astăzi sunt deja doi ani de când mi-am finalizat studiile şi ce credeţi, piaţa muncii m-a primit cu „braţele deschise”? Da’ de unde… De fapt, ar fi trebuit să prevăd asta când am ales să studiez „relaţiile internaţionale”. Ar fi trebuit, dar nici aşa nu ştiu dacă aş fi avut mai mult succes. Am atâţia prieteni care se găsesc în aceeaşi situaţie…

aD0rmq9_700b_v1

M-am resemnat într-un fel… E dureros când te gândeşti că sacrificiile pe care le-ai făcut nu s-au bucurat de succes… Dar la ce altceva să te aştepţi? Doar trăim în România… Numai la noi vezi tineri care au terminat ca şefi de promoţie, unii chiar cu notă maximă, şi au ajuns şomeri. De parcă ar interesa pe cineva ce notă scrie pe diploma ta în condiţiile în care facultăţile produc „specialişti” pe bandă rulantă…

aYpe362_700b_v1

E trist când vezi potenţial irosit în cine ştie ce joburi cu salarii mizere. E şi mai trist, e tragic chiar pentru România zilelor noastre, ca astfel de oameni să fie nevoiţi să emigreze şi să fie apreciaţi de nişte străini, în condiţiile în care-şi iubesc ţara de origine…

Dar ce-mi veni să vă spun toate acestea? După cum aţi observat, nu prea obişnuiesc să scriu despre viaţa mea. Sunt atâtea alte teme mai importante decât „peregrinările” mele prin viaţă… Chiar mă scuz dacă am plictisit pe cineva şi sper să nu se mai repete…

Probabil m-a luat şi pe mine febra „spovedaniilor” (pentru cei care nu pricep unde „bat”, mă refer la „confesiunile” unui jurnalist, care înţeleg c-au iscat un scandal în lumea politică). Glumesc! 😀 A trecut aproape un an de când am scris primul articol de pe blog şi nu puteam să nu vă arăt cât de mult apreciez că mă vizitaţi. Aici, printre cuvinte, este singurul loc în care mă simt în largul meu, aici uit de dezamăgiri, aici chiar e „lumea” mea. Şi mă bucur enorm că vă place această „lume”. Chiar mă bucur!

 

 

Acest articol a fost publicat în Confesiuni, Viaţă și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

43 de răspunsuri la Confesiuni

  1. Catalina zice:

    Frumos cadou ne-ai facut, cu ocazia iimplinirii unui an in blogosfera. 🙂
    Eu una m-am bucurat sa citesc. Mi-ai dat ceva lectii de viata. Ma bucur ca ai luptat pentru visul tau. Nu inceta sa faci asta! Lupta pentru visele tale! Inteleg prea bine cum este sa inveti in mod autentic ani de zile si apoi sa lupti pentru un job decent, care sa iti permita macar sa fii pe picioarele tale si sa nu ai datorii.
    Insa, pentru Dumnezeu imposibilul devine posibil! Sunt sigura ca ma va conduce spre jobul potrivit si va deschide usi. De tine parca am ramas cu ideea ca lucrezi. Oricum, esti un tanar cu potential mare si Dumnezeu va face lucruri mari prin tine, daca mergi ,,pe mana Lui”. (Si nu, d-ul Marian, nu il periez. 😀 Il incurajez.)

    • Teonymus zice:

      Mulţumesc pentru încurajări!
      Mă bucur că ai astfel de convingeri în ceea ce te priveşte.
      Trebuie să fim optimişti! Se spune că speranţa moare ultima. Dar, aş adăuga eu, speranţa în Dumnezeu nu moare niciodată…

    • Marian zice:

      @ Catalina Toma Sora Catalina …despre mine s-a spus ca-l ” lingusesc ” desii….pana si eu al incurajam 😉 . Fireste la mine motivele sant mai mult d e ordin ….pecuniar 😉 !

  2. Allexyanna zice:

    M-ai trimis in timp cu aceste randuri; mi-am amintit un fragment din dorinta de a studia mai mult intr-un domeniu care sa imi placa, un fragment din ceea ce au reprezentat anii studentiei. Multumesc! 🙂

  3. ricamihai13 zice:

    Felicitări pentru ceea ce ești,pentru că e clar meritul muncii tale. În România trebuie să se schimbe lucrurile neaparat. Eu încă mai sper. Copilul mu, deși e doar la școala generală, are aceeași ambiție ca și tine să fie bursier și este. Mi-e greu să-mi imaginez că va fi la un moment dat dezamăgit , așa cum ești tu, de cât preț se pune pe oamenii învățați la noi. Mă ambiționez să cred că lucrurile se vor schimba cât mai curând. Altfel…cunosc prea mulți tineri care au ales să părăsească țara pentru un job decent … acolo unde oamenii deștepți au valoare…. Oricum baftă!!!!!!

    • Teonymus zice:

      Mulţumesc!
      Ce pot să spun, şi eu am sperat c-o să se schimbe lucrurile după ce voi termina facultatea, dar m-am înşelat. De fapt, dacă mă gândesc mai bine, s-au schimbat ele, dar în mai rău. După 2008 a venit criza şi tot aşa.
      Vă doresc să nu vă înşelaţi şi dvs…

  4. 9 zice:

    As fi jurat ca ai terminat teologia! 🙂 Dar uite ca m/am insela. 🙂

    • Marian zice:

      @9 N-a terminat Teologia dar { nici macar eu n-am reusit s-o fac 😡 } , manaca Religie pe paine !

      • 9 zice:

        Marian, aşa cum lui mi se pare că i se potriveşte teologia, ţie ţi se potriveşte o meserie legată de muzică. 🙂

      • Marian zice:

        @9 Pai de peste cincizeci si mai bine de ani asta fac : ascult muzica de toate felurile { mai putin manelele aparute de prin anul 1990 , ca-s bolnav d e inima si ma dor si nervii capului } , imi place sa vizionez filme si piese d e teatru { teatrul mai mult decat filmele deoarece , pentru o secventza reusita la un film se trag si o suta d e duble pe cand la teatru ….fiecare spectacol este unic ! } ….citesc foarte mult , oricat ar pare d e ciudat inca ….mai am rabdarea de a citii o carte buna chiar daca asta inseamna de foarte multe ori s-o….recitesc . Sa nu te mire, chiar si azi , la anii astia ….inca pot recita din memorie versurile multor poeti , unii cunoscuti altii….mai putin cunoscuti . Muzica….chiar ma ” ocup ” de domeniul respectiv cu atat placere incat…sunt in stare sa ascult un cantec , o melodie si de zece ori …pana gasesc artistul care-o interpreteaza cel mai aproape de ceea ce se numeste perfectiune ! Ca exemplu , am ascultat intr-o zi gospell-ul ” Amazing Grace ” in vreo douazeci d e interpretari diferite , cu vreo douazeci de artisti { inclusiv instrumental } ce interpretau in cel putin cinci limbi de circulatie mondiala { inclusiv romaneste 😉 } ….pentru a ajunge la concluzia ca , tot Elvis o interpreteaza mai adevarat , mai apropiat sufletului meu ! Deci onorata doamna …chiar aveti dreptate : mi s e potriveste muzica si ca atare ma ocup de ea …chiar daca meseria mea a fost legata de …altceva 😉 !!

      • 9 zice:

        Marian, exemplul tau cu aceeasi muzica ascultata in mai multe interpretari mi-a amintit de piesa ,,stand by me,, pe care am ascultat-o intr-o multime de variante tocmai pentru a vedea care-i cea mai reuşită. :).

      • Marian zice:

        @9 Aducandu-mi aminte de faptul c-ati bantuit blogul lui Teo Negura candva , nu va voi jignii inteligenta intrebandu-va daca-i vorba despre ” Stand by me ” a lui Ben E. King pe care a cantat-o si Johnn Lenon ori Otis Redding , chiar si Cassius Clay facand la un moment dat pe nebunul { cand devenise celebru fireste } , incercand s-o cante , sau despre GOSPELUL , ” Stand by me ” al lui Tiddley ala din ’22 cantat magistral d e catre Freddy Mercury , Elton John , Tom Jones , Bob Marley si fireste INTERPRETAT DUMNEZEIESTE D E CATRE ELVIS PRESLEY 😉 ! Un reporter de la Billboard spunea in anii ’60 ca : ” Atunci cand Elvis a interpretat „Stand By Me ” cerurile s-au deschis pentru ca toata omenirea sa vada zambetul de pe chipul lui Dumnezeu ” ! Chiar daca pare cuiva o gluma , o nebunie sau chiar o prostie ….acest gen d e ” ocupatie ” { practicata de mine d e vreo treizeci si mai bine d e ani , la sugestia regretatului George Sbarcea } ma ajuta sa departajez corect o interpretare muzicala placuta inclusiv lui Dumnezeu , de …facaturile unora , ce considera ca …mai au si ei un cuvant de spus in materie d e muzica 😡 .

    • Teonymus zice:

      @9 Am spus în mai multe rânduri că n-am terminat teologia. Probabil n-aţi fost pe fază! 🙂

    • 9 zice:

      Da, asta e piesa despre care povesteam. 🙂

  5. In primul rand, felicitari, in al doilea, lupta, esti abia la inceput, o sa rasara soarele si pe strada ta! La multi ani frumosi in blogosfera si in viata reala, ma bucur ca ne-am cunoscut 🙂

    • Marian zice:

      @pasiunepuritatesi pacat Stai linistita doamna …astuia ai plangi d e mila ? N-ai auzit ca ai lui au….mioare cat cuprinde , plus pogoane intregi d e pamant ? Asta-i mai pricopsit decat Becali , diferentza facand-o doar faptul ca Teonymus este licentiat pe cand Becali….are macar alea opt clase obligatorii . In rest…amandoi vorbesc despre Dumnezeu si faceri d e bine dar….cam atat 😡 !

      • Aşa o fi, nu contrazic, numai că nici unul nu putem face mare brânză, dacă nu punem mana la un loc, dezbinarea e în floare! Si o să ne roadă capul! Hmm.. la mine a început deja..ca mă tot fâţâie tehnica asta anapoda a blogului şi nu vrea să execute ce-i comand eu…hmm

    • Teonymus zice:

      @pasiunepuritatesipacat Mulţumesc pentru încurajări şi urări! Şi eu mă bucur că-mi vizitezi „casa” virtuală şi-ţi doresc şi ţie cât mai mulţi ani reali, dar şi virtuali/”blogosferici” înainte. 🙂

  6. lorelad zice:

    Draga Teo,

    Povestea ta de viata ne arata ca atunci cand dorim cu adevarat ceva, gasim si mijloacele prin care sa ne indeplinim visul. Pentru ca altfel nu suntem noi, nu traim cu adevarat. Obstacolele devin oportunitati prin care ne descoperim forta interioara. Felicitari! nota 10, cu felicitari! 🙂 din partea mea.

    Inteleg ca ai invatat pentru tine, din propria vointa si dorinta. Notele sunt criterii de evaluare care releva o anumita parte din valoarea reala a cunostintelor unei persoane.
    Oare ce alta varianta ai fi avut? Daca te-ai intoarce in timp ai face lucrurile altfel? Care ar fi fost situatia ta acum? Dar peste 3 ani, peste 5 ani, peste 10 ani?

    Continua sa ai teluri, sa te dezvolti si sa ai incredere in tine. Stiu ca e usor de spus si deja suna a cliseu, insa s-a dovedit a fi o varianta de viata mai putin anosta, cu beneficii in multe directii. 🙂

    Si continua sa scrii, lumea ta e o lume care ne inspira. Multumim!

    • Teonymus zice:

      Mulţumesc pentru felicitări şi încurajări!
      Ce altă variantă aş fi avut? Nu ştiu, poate dacă aş fi fost mai inspirat în unele alegeri făcute, ar fi fost altceva. Poate, că în România zilelor noastre nu pot băga mâna în foc…
      Nu ştiu cum voi fi peste 3, 5 sau 10 ani. Niciodată n-am privit mai departe decât ziua de azi şi cea de mâine. Voi încerca să mă mulţumesc cu tot ce-mi va oferi viaţa de acum înainte, cu gândul că oricât de puţin voi primi, alţii n-au parte de nici atât…
      Cu alte cuvinte, încerc să rămân optimist. 🙂

  7. Marian zice:

    Al dracului Teonymus ….cand credeam c-ai sa dai din casa….m-ai lasat mofluz 😡 !!!!! Cel putin cand ai spus chestia aia cu ” rezultatele n-au intarziat sa apara ” si ca ai ” iesit pe plus din punct d e vedere material „…mai era putin si saream in tavan d e bucurie ca….” te-am citit ” 😡 !!! Ce vorbesti de ” febra spovedaniei „…nu-ti e rusine 😡 ce asta-i ….spovedanie ? Da TOT daca dai , ca asta inseamna adevarata spovedanie !!!!! Sa sti ca nu m-a plictisit postarea dumitale ci…dimpotriva , avand in vedere ca , dupa cum sti am deja patru dintre copii mei , plecati unde si-antzarcat Mutu iapa ….pentru un trai decent si-o RECUNOASTERE A CALITATII LOR DE OAMENI CE SI-AU TOCIT COATELE PE BANCILE SCOLILOR !!! Au invatat , pentru a fi ” c-o treapta mai domni ” decat am fost eu si nevasta-mea , au invatat pana i-a luat mama dracului pentru ca AICI IN TARA UNDE S-AU NASCUT SA PRIMEASCA ….macar o bruma de intelegere ca s a nu-i zic altfel ! TOTI , fara nici o exceptie au terminat studii liceale si cel putin trei au terminat cate o facultate : mate-fizica sau politehnica . Cu ce s e ocupa fiecare pe unde da cu sapa ? Pai fata mai mare preda matematica la un colegiu din Chicago , unul dintre baieti ” preda ” comenzile pentru macare , solicitate de clientii trattoriei pe care-o detine copropietar cu soru-sa , alt baiat a plecat din iunie in UK ….unde este….un fel de administrator la un spital pe la marginea Londrei { asta a terminat Facultatea de Constructii si era aici….subofiter de pompieri } iar alta fata ….aia s-a retras in ultimul an de Electronica si….conduce impreuna cu frate-sau acea trattoria din Malta ….adica la mama dracului 😡 ! Nepotul meu { sti ca ti-am mai spus figura } ….mai are d e asteptat macar pana implineste 19 ani pentru a s e putea imbarca pe-un vapor deoarece …aia i-au cerut MAI MULTE STUDII asa incat….singura varianta care-i ramane { crede el } este , inrolarea intr-o armata oarecare si-apoi ….Dumnezeu cu mila ! Pentru ce ti-am insirat { a cata oara ? } polologhia asta ….poate pentru a te indemna sa te consideri NOROCOS ca esti inca aici in tara , LANGA PARINTII SI PRIETENII DUMITALE , LANGA RUDELE APROPIATE chiar daca salariul pe care-l primesti { apropo : sti ca niciodata nu ai marturisit din ce-ti castigi bucata d e paine ? } aici in tara dumitale este de tot rahatul . Probabil ca , recunoasterea dumitale ca om , a calitatilor dumitale ca intelectual va venii vreodata si va fi ceva spiritual …desii dupa stiinta mea inca n-am vazut om care sa s e hraneasca cu aer….fireste in afara aerofagilor 😉 ! Cand spun de recunoastere spirituala ma gandesc la acea carte despre care-ti sugeram mai nu stiu cand { EU AM FOST PRIMUL , NU UITA FIGURA ASTA !!!! } si pe care-o astept cat mai curand in librarii….asta daca vor mai e xista librarii pana te vei hotara s-o scri si n-o voi cumpara d e la vreun ….anticariat 😉 ! Ba frate dar….nu-s cam multe felicitari pe care le primesti ….pentru prea putin deocamdata 😡 ????? Ma amuzat ceea ce a scris ” lorelad ” { sarutari d e maini stimata doamna ! } : ” Si continua s a scrii , lumea ta e-o lume care ne inspira ” 😡 ! Cum zic : AL DRACULUI MAI ESTI , TEONYMUSULE 😡 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Catalina zice:

      @D-ul Marian, imi cunoasteti simpatia pentru dvs. Va apreciez pentru faptul ca aveti un umor aparte, ca sunteti un intelectual si un om citit. As aprecia si mai mult daca ati evita sa folositi expresii de genu’: ,,Al dracului mai esti ..” As aprecia. Nu va spun eu ce sa faceti, doar va incurajez in ceva bun. In final, dvs decideti. Eu stiu ca, daca va doriti, puteti. 🙂

      • Marian zice:

        @ Catalina Toma Cu respectul ce stiti ca ma caracterizeaza , va atentionez ca era vorba despre niste citate din I.L.Caragiale . Vina este fireste a mea deoarece , am omis sa pun ghilimelele ….am crezut ca , ” toti este destepti ca mine ” 😉 ! Mea culpa , confiteor ….nu se va mai intampla ! ” Al dracului nenea Mitica „….I.L.Caragiale si…va las dumneavoastra placerea de a descoperii schitza din care am dat citatul respectiv . Respect deosebit si sarutari de maini fratesti !

    • Teonymus zice:

      @Marian „Da TOT daca dai , ca asta inseamna adevarata spovedanie !!!!! ”
      Treaba cu „spovedania” era o glumă. Apoi, dacă aş da tot, la ce-aţi mai veni aici? 😀 La Teonymus în nici un caz, fiindcă ştiţi prea bine ce vrea să însemne cuvântul „teonymus”. Ori eu nu vreau să renunţ la „lumea lui Teonymus”. Îmi place aici… 🙂

      „chiar daca salariul pe care-l primesti { apropo : sti ca niciodata nu ai marturisit din ce-ti castigi bucata d e paine ? } aici in tara dumitale este de tot rahatul .”
      Se vede treaba c-am fost foarte subtil când am scris această postare, de n-aţi înţeles nici acum cum stă treaba. Am evitat să vorbesc despre asta, fiindcă chiar n-am despre ce vorbi. Oare de unde credeţi că am atâta timp pentru blog? N-am un job stabil. Fireşte, asta nu înseamnă că mor de foame şi nici că mă ocup de „mioare”, aşa cum văd că i-aţi sugerat mai sus unei persoane. 🙂
      Şi mie mi s-a propus să emigrez, dar încă mă descurc cât de cât. În viitor însă, va fi o opţiune serioasă, oricât de mult mă simt legat de acest pământ în care mi-am dus până acum existenţa…
      V-am „tradus” acest aspect strecurat printre rândurile mele şi asta este tot. Mai mult nu veţi primi!

      • Teonymus zice:

        @Marian „Cu respectul ce stiti ca ma caracterizeaza , va atentionez ca era vorba despre niste citate din I.L.Caragiale .”
        M-aţi făcut să râd aici. 😀 Nu Caragiale a inventat această „expresie”.
        Aşa ar putea oricine să spună că acele cuvinte murdare pe care le foloseşte sunt „citate” din cine ştie ce scriitori mai cunoscuţi sau mai obscuri. De parcă dacă ar fi aşa, acele cuvinte s-ar transforma ca prin farmec din murdare în curate…
        Pe viitor, v-aş ruga şi eu să nu mai folosiţi astfel de cuvinte. Nu v-am cenzurat, fiindcă am zis să nu fiu mai catolic decât papa, dar se vede treaba că nu doar pe mine mă deranjează…

      • Marian zice:

        ZGARCIOABAAAAA 😡 !!!!

  8. Marian zice:

    Onorabile….se poate sa ma pui pe mine om batran , in situatiunea neplacuta sa stau si sa caut prin ” arhiva ” , apeland cu aceasta placuta ocaziune la amicul si colaboratorele nostru , R.Vent , arhivar la judecatoria de pace , studinte in drept si colaboratore ziarului , ” Vocea Patriotului Nationale ” si asta…. in lipsa domnului Eleutheriu Poppescu { matale si altii ca matale al cunosc sub numele d e Lefter Popescu ….ala din ” Doua loturi ” } , copist II ce tocmai a , ” demisionat pentru asi putea ingrijii sanatatea prea delicata ” . Am spus eu cumva ca , I.L. Caragiale a inventat aceasta ” injuratura ” , asa cum o categorisesti dumneata ? Asa categorisesti tocmai dumneata , scrierile inaintasilor dumitale in ….materie de carte drept , INJURATURI ????? Am spus doar ca , de foarte multe ori citez in special din I.L.Caragiale deoarece-i atat de actual incat ” poti jura care vas’zica ” ca-i vorba nu de 1900 ci d e 2014 }, chiar si ceva mai sus am citat din din scrierile ” amicului ” . Daca tii neaaparat sa vezi c-am dreptate si ca nu mananc …cracuda , citeste schitza ” La Mosi ” iar la final , vei vedea ca….exact asa scrie ….atat ca p’ala al chema ….Mitica 😉 si nu Teonymus asa cum m-am obisnuit ca te cheama pe dumneata . Hai frate ca te basici de parca asi fi dat citate din ” Dragoste chioara si amor ghebos ” a lui Ion Creanga ….ala de era ” prieten ” cu Eminescu 😡 !!! Intelege ca…de multe ori mai uit sa pun semnele d e punctuatie …poate scriu aiurea sau despart aiurea cuvintele dar , in materie d e citate , din literatura romana in special { insa sa sti ca nici cu aia d e peste hotare nu ma fac d e ras } , sant inca o adevarata enciclopedie fara sa ma laud catusi d e putin ! Despre literatura straina….pai iti pot povestii cum , in urma unui pariu am luat doua carti GRATIS , iar vanzatorul si aia care era prin preajma si-au facut cruci ca d e Satana dupa ce-am plecat ! Asta-i insa…ala poveste pe care , ma angajez sa ti-o spun vreodata , atunci cand vei binevoii ca , coborand cu picioarele pe pamant , sa recunosti faptul ca nu iti critic ” operele ” doar asa d e amorul artei sau pentru ca …pur si simplu ma plictisesc acasa ci , CHIAR MA PRICEP LA LITERATURA , mai ales la ” literatura d e blog ” …orice ar zice unul sau altul…moderat de papitzoi !!!!! Fireste n-o bag in ciorba asta pe sora Catalina { respect deosebit stimata sora in Hristos Domnul } asa cum probabil ca-ti inchipui , domnia sa este ….nevinovata .

    • Teonymus zice:

      Nici nu am pus la îndoiala cunoştinţele voastre literare. Doar că nu-mi plac astfel de cuvinte, fie ele spuse şi din condeiul lui Shakespeare, nu numai al lui Caragiale al nostru, care într-adevăr, rămâne actual nu numai la noi, ci şi peste hotare.
      De pildă, am aflat că „O scrisoare pierdută” a fost tradusă în chineză (am mai avut noi cu chinezii destule schimburi culturale, că deh, am fost multă vreme „tovarăşi” în „lupta proletară”) şi a fost jucată undeva în China. Şi cică la final, o personalitate de acolo afirmase cu încântare: „În sfârşit un străin care cunoaşte realităţile chineze”. Tare… 😀

      • Marian zice:

        Am incercat…am incercat sa-mi inchipui ” O scrisoare pierduta ” jucata in limba chineza ….COSMAR , ma poti crede pe cuvant !!!! Te cred c-ai ” aflat ” faptul ca piesa a fost jucata si la ei dar….repet : COSMAR chiar daca Trahanache ar fi fost interpretat d e catre Deng Siao Ping iar alde Fane Tipatescu d e catre insusi Mao Tzedung ! Asa cum spunea mai nu stiu cand Emil Cioran : ” piesele lui Caragiale nu pot fi intelese la justa lor valoare nu pot fi simtzite decat d e romani deoarece pentru ei au fost scrise : moravurile societatii romanesti le exprima , moravuri care….” iar aici urma ceva despre ceea ce vor face ei { legionarii fireste } , sub conducerea Capitanului pentru , eradicarea acestor moravuri . Fireste chestia asta a fost scrisa pe undeva prin anii ’30 deci chiar n-am pretentia s-o sti dumneata . Eu…” abia acum a aflat-o ” , vorba acelui roman ce dorea neaaparat sa-l omoare pe Janos baci drept ” represalii ” pentru moartea lui Mihai Viteazu 😉 ! Sa sti de la mine prietene ca , ESTE O CRIMA SA INCERCI MACAR SA GANDESTI CENZURAREA UNOR CITATE DIN OPERA INAINTASILOR , DOAR PENTRU MOTIVUL CA ….NU-I PLAC ….OMULUI RELIGIOS DIN DUMNEATA , , iar asta imi apartine in totalitate . Atunci cand limbajul meu devine prea ferentarist…sunt de acord ca poate zgaria auzul fin si leza privirea delicata a cuiva { poate c-ai observat dar , la chestiile astea nu prea ma folosesc d e ghilimele } si asa cum ti-am mai spus si altadata nu ma supar cand pui cenzura pe mine dar …de data asta a fost vorba despre ….altceva . Nu fac parada de cunostiintele mele literare { ba fac 😡 } insa , pentru ca tot ai pomenit despre ” Will „…cum ti-ar parea scena duelului dintre Romeo si Thibalt in care acesta din urma nu fie ucis ci pur si simplu sa-i accepte scuzele lui Romeo plus o eventuala promisiune c-o va lua in casatorie pe c…. aia d e Julieta , in ciuda diferendelor dintre familiile Capulet si Montague !?! Fi serios onorabile si mai ales….fi mai flexibil ca , maine poimaine vei patii si matale la fel cu , viitoarea-ti opera 😉 .

      • Teonymus zice:

        Nu înţeleg ce atâta mirare că în China a fost pusă în scenă o operă a lui Caragiale. De parcă românii nu pun în scenă piesele lui Shakespeare, Cehov sau Ibsen şi ale atâtor alţi dramaturgi străini…
        Mai lăsaţi aceste prejudecăţi faţă de civilizaţia asiatică, fiindcă trebuie să recunoaştem că „chitaii” ne dau clasă în cultură sau valori culturale. Abia în evul mediu am început şi noi să ne afirmăm ca atare, în vreme ce chinezii l-au avut pe un Confucius cu 500 de ani înainte de Hristos. Să fim realişti!
        Cât despre punerea în scenă respectivă, n-a fost nici un „coşmar”. Ba aş zice c-a fost mai curând o reuşită, din moment ce acea persoană, despre care v-am vorbit, a fost atât de încântată.
        Probabil Cioran a exagerat un pic când a făcut acea afirmaţie. E drept, opera lui Caragiale ne defineşte cel mai bine ca popor, cu toate moravurile sale. Dar asta nu înseamnă că nu poate fi „simţită” şi de alţii. Un argument puternic în acest sens este chiar întâmplarea cu pricina.
        Eu nu l-am cenzurat pe Caragiale, ci pe dumneata (de fapt, doar v-am avertizat). Să nu credeţi că atunci când mă apuc de citit cărţi, elimin cuvinte sau pasaje injurioase. Le iau ca atare. Este vorba despre stilul unui autor. Dacă nu-mi place, asta nu înseamnă că am dreptul să nu-i respect opera. Renunţ pur şi simplu…
        Dacă mă atrage mesajul/ideea, n-am nici o problemă să ignor astfel de detalii.
        Dar, după cum v-am mai spus, nu-mi place că scrieţi aici cuvinte injurioase, chiar dacă sunt în glumă sau sunt „citate”.
        Sincer, sunt sătul de cuvinte murdare. Le aud peste tot. Măcar de aici să lipsească, chit că sunt „învelite” în „citate”.
        Încerc să păstrez o atmosferă caldă pe blog, un loc în care cititorii să se simtă bine. Totuşi, le cer ca aici să renunţe la cuvintele mai mult sau mai puţin murdare, pe care poate le au în vocabular. Cer prea mult?

      • Marian zice:

        Cu respectul cuvenit te pot anunta onorabile ca , ” Nora ” a avut un succes nebun din prima saptamana de cand a fost pusa in scena , la orice teatru din lumea civilizata , in ciuda acelei limbi norvegiene absolut imposibil de pronuntat de catre oamenii civilizati , pe care-o vorbea Ibsen si-n care scrisese de fapt lucrarea . Cehov…ai a vut vreodata ocazia sa vezi ” Livada cu visini ” sau ” Pescarusul ” in limba rusa …fireste cu conditia sa sti cat de cat ruseste ? Stiai ca „Hamlet ” produs si interpretat d e rusi , a avut mai mare succes decat toate punerile in scena in engleza batranului Will ? ce doresc s a spun …poate doar faptul ca exista autori c e pot fi tradusi si mai ales jucati in orice limba cunoascuta d e pe pamant si …autori carora daca le schimbi fie si-o virgula din text, schimbi intregul inteles al operei . Exact cum faci matale cu mine . Spui matale ca ” esti satul d e cuvinte murdare ” ! Pai sti matale ce-s alea cuvinte murdare , ai trait dumneata pe-acolo pe und e s e vorbeste cu adevarat murdar ? Atunci …cum ramane cu dragostea d e carte si viata pe care-i dedicat-o studiului si invatarii ? N-ai trait suficient prietene pentru a fi in masura sa definesti macar ” cuvintele murdare ” darmite sa le si cunosti asa cum le stiu bunaoara eu care….am trait o viata in Ferentari iar printre cunostiintele mele s-au numarat inclusiv birjari….la propriu ! Repet prietene , ceea c e folosesc eu , chiar nu sant cuvinte injurioase si te indemn mai mult decat amical sa cauti in DEX la pagina 317 iar daca vei gasii acolo ca aia scriu ca-i vorba despre o expresie injurioasa atunci ….chapeau ! Cred ca dupa atat timp de cand iti bantui blogul , am dreptul la macar atat consideratie din partea dumitale , asta ca s a nu zic altceva . Stiu , mi-am dat s eama d e mult d e faptul ca doresti sa pastrezi pe blogul dumitale o atmosfera prieteneasca , o caldura amicala in toate interventiile pe care le fac vizitatorii ocazionali sau cei mai mult sau mai putin permanenti ….prietenii ca sa zic asa insa….” la c e folosesc atatea stele pe cer daca din cand in cand nu trece si-o stea cu coada { cometa } printre acele stele eterne ” spunea Confucius candva si …chiar nu m-ar mira s a stie asta , avand in vedere faptul ca …era mai vechi pe pamant decat insusi Hristos 😉 ! Da , ceri prea mult , atunci cand soliciti cuiva s a renuntze la personalitatea sa . Pe bloguri { am observat chestia a sta de cativa ani d e cand bantui eu blogosfera } fiecare este acoperit de un fals nume si mai ales de-o falsa identitate intelectuala …fiecare putand fii…ceea , si mai ales cine doreste sa fie . Nici la altii pe bloguri si { daca-ti aduci aminte } nici la dumneata , nu m-am dat drept profesor universitar sau macar ….cosmonaut ci…am spus foarte clar cine sunt si cam cu ce m-am ocupat in viata mea ….inclusiv am enumerat studiile { dar spre d eosebire de altii….pe bune ! } pe care le-am acumulat in scurta-mi viata . Peste tot , pe toate blogurile vizitate de vreo….patru ani de cand bantui blogosfera am FOST CEL CE SUNT SI AZI ! Pentru ce-mi ceri atat de mult prietene ? daca eram vreun tip ce-avea vreo douazeci d e ani si cultura ” pana la genunchiul broastei ” , un Mitocan ” vorba lui nenea Iancu ….intelegeam dorinta dumitale de-a-mi schimba fie vocabularul fie atitudinea dar asa…. fara suparare la varsta asta este o stupizenie ce-mi ceri . Prietene….este suficient sa spui ca prezenta mea nu mai este dorita pe blogul dumitale si , cu toata parerea d e rau { am ajuns sa te consider ca p’un frate mai tanar iar pe vizitatorii dumitale ca pe-o adevarata familie } ce-o voi resimtii….fireste voi inceta sa te mai vizitez ….fara nici un fel de resentimente . O seara frumoasa iti doresc si …nu uita ” Noaptea e un sfetnic bun ” deci….noapte buna onorabile !

      • Teonymus zice:

        Încerc să nu fiu „mai catolic decât papa”. Am trecut cu vederea multe în ceea ce vă priveşte, fiindcă am înţeles că pur şi simplu acesta sunteţi dvs.. Dar când aţi „sărit calul”, n-am mai făcut-o, v-am moderat imediat în ciuda nemulţumirilor voastre. Trebuie să mă înţelegeţi că aşa cum sunteţi dvs. omul Marian, aşa sunt şi eu omul Teonymus. Fiecare cu personalităţile noastre.
        În acest caz de la care a pornit toată această discuţie, am priceput că acele cuvinte, dacă nu „murdare”, în orice caz, „nepotrivite”, fac parte din ceea ce se vrea „umorul” vostru. Drept pentru care nu v-am atras atenţia. Asta a făcut-o Cătălina şi mi-am permis să intervin, fiindcă explicaţia voastră mi s-a părut un pic „ilară”. Şi că tot veni vorba, v-am atras încă o dată atenţia să încercaţi să vă abţineţi la a mai utiliza pe un blog ce se vrea „creştin” un limbaj „necreştinesc”. Asta dacă puteţi, că dacă nu reuşiţi, ceea ce consider prea mult, oricum moderez.
        Aşa numesc eu înjurăturile, cuvintele urâte, fie ele rostite şi în „glumă” sau mecanic, cuvinte „murdare”.
        Faţă de mine, recunosc, n-aţi utilizat cuvinte „injurioase”, dar faţă de alţii aţi mai făcut-o din când în când, după ce aţi fost provocat la rândul vostru. Şi ele au fost moderate.
        „cu toata parerea d e rau { am ajuns sa te consider ca p’un frate mai tanar iar pe vizitatorii dumitale ca pe-o adevarata familie } ce-o voi resimtii….fireste voi inceta sa te mai vizitez ….fara nici un fel de resentimente .”
        Prezenţa voastră pe blog nu mă deranjează deloc. Ba dimpotrivă. Mă bucur să văd că la aproape toate articolele pe care le scriu, indiferent de temă, vă încumetaţi să discutaţi despre subiectul acelei postări, să răspundeţi provocărilor mele intelectuale şi de ce nu, să mă „criticaţi” fără menajamente, asta chiar şi în condiţiile în care nimeni nu se mai „încumetă”. 🙂
        Ca autor al acestui blog, mă bucură să văd vizitatori activi. Iar dvs. sunteţi cel mai activ dintre ei şi pentru asta vă sunt recunoscător!

      • Catalina zice:

        ,, … cu toata parerea de rau { am ajuns sa te consider ca p’un frate mai tanar iar pe vizitatorii dumitale ca pe-o adevarata familie } ce-o voi resimtii….fireste voi inceta sa te mai vizitez ….fara nici un fel de resentimente . ”

        Mi-ar parea rau sa nu va mai zaresc pe aici. Sper sa nu vorbiti serios. Intentiile mele au fost nobile. Nu mi-am dorit nicidecum sa nu va mai vad pe aici.
        Stiu ca este adresata lui Teonymus, insa am simtit nevoia sa specific cele de mai sus.

  9. Marian zice:

    Parca te vad cum stai sa cauti pe ” goagal ” , asa cum ai facut data trecuta cand era vorba despre ….” Doua zile la Slanic ” 😉 ! Pana si aici merg la pariu ca n-ai citit vreodata schitza respectiva 😡 ! Acum cel putin ti-am dat mura-n gura vorba lui….dr. Petru Groza , in ziua d e 30 Decembrie 1947 cand i-a pus MS Regele Mihai actul d e abdicare pe masa din bucataria palatului 😉 .

    • Teonymus zice:

      Nu mai am timp acum de Google…
      Nu le-am citit şi nici nu le ştiu pe toate. Nu este nici un secret în asta. 🙂

      • Marian zice:

        Apoi , daca recunosti ca , ” nu le sti pe toate si ca nu este nici un secret in asta ” pentru ce , atunci cand eu incer sa aduc aminte de vre-o lucrare scrisa de cineva …cu mult mai inainte ca noi doi ne incepem ” vizita ” pe-acest pamant , te basici si-l bagi p-ala sa ” modereze ” ? Ce-ai frate cu stilul meu ? Crezi ca , vreodata si-a permis careva sa-ncerce sa sugereze macar , lui …Villon 😉 sa-si schimbe exprimarea doar pentruca ….nu-i placea cuiva cum sunau anumite versuri ale sale ? Francis Carco sau profesorul Romulus Vulpescu …s-ar rasucii in gropi , la o asemenea idee !!! 😡

      • Teonymus zice:

        Acest blog are câteva reguli stabilite încă de la început şi mă aştept să fie respectate.
        Până şi Villon şi cine vreţi dvs., dacă s-ar fi dus undeva şi ar fi încălcat regulile din acel loc, ar fi fost avertizat şi în final tras la răspundere, chit că se numea cum se numea. A, că el sau alţi autori scriau într-un anumit fel, asta e deja altceva. O făceau „acasă” la ei, în „lumea” lor. Din moment ce nimeni nu era obligat să-i citească, aveau tot dreptul să scrie cum şi ce vor. 🙂
        Deci, dacă vă veţi deschide şi dvs. blog, n-am să vă trag de mânecă în legătură cu ce veţi scrie acolo. 🙂 Dar aici e altceva…

  10. Marian zice:

    ” Fiecare cu personalitatile noastre ” …cred ca d e fapt ai dorit sa spui ” cu personalitatea lui ” ! ” Si pentru ca tot venii vorba , v-am atras inca o data atentia sa incercati s a va abtineti la a mai utiliza pe un blog ce s e vrea ” crestin ” un limbaj ” necrestinesc ” . TAREEEE !!!!!Te-ndemn onorabile sa dai un clik …acolo sus pe frontispiciul blogului { cred c-asa s e numeste chiar si-n limbajul bloggarilor } ….acolo unde scrie Welcome si te mai indemn sa ai curiozitatea sa citesti postarea din 27 decembrie 2013 …la deschiderea blogului respectiv : n-am citit pe nicaieri in acea postare c-ar fi vorba despre un blog ce ” s e vrea crestin ” si nici c-ai fi foarte multumit daca interlocutorii dumitale si-ar schimba personaliatatea in functie de….necesitatile acestui blog ce …” s e vrea crestin ” ci….DIMPOTRIVA ! Inca de la inceput am inteles { acum vad ca d e fapt ” am crezut ” } ca , dorindu-ti sa scri neingradit si sa-ti expui gandurile fara ca nimeni sa te ingradeasca in vreun fel { asa cum pateai pe acele ” bloguri crestine ” pe unde comentai anterior } ti-ai deschis propriul blog und e sa faci chestia asta si und e NIMENI s a nu s e simta ingradit in vreun fel ci dimpotriva si…sa faceti schimb d e pareri de idei…chiar dac a asta ar insemna dezbateri aprinse pe marginea diferitelor subiecte abordate . Asta am inteles eu…atunci . Azi vad ca m-am inselat asa incat azi { fara resentimente onorabile , fara resentimente } , spun : cu bine prietene Teonymus , ramai linistit cu blogul dumitale ….crestin !

    • Teonymus zice:

      Se poate şi cu „personalităţi”. În psihologie se numeşte identitate disociativă. Glumesc! 😀
      Observ că mergem prea departe pornind de la nimic… În pagina „Welcome”, am spus că sunt „adept” al valorilor creştine. Deci, dacă eu sunt creştin, blogul meu cum ar putea fi altfel, decât tot „creştin”? Ştiţi prea bine că acest blog este „creştin”, că nu cred c-am susţint aici vreodată altceva decât ce este creştinesc. De ce? Pentru că nu pot să fac abstracţie de valorile mele. Nu pot şi nici nu vreau! Dar asta nu înseamnă că nu pot fi „tolerant”, nu pot să respect valorile celuilalt, altele decât ale mele, că nu pot să vă respect pe dvs., „liber-cugetătorul”. Şi chiar v-am respectat. M-am străduit cât mi-a fost în putinţă să vă fie bine aici. Nu de puţine ori v-am luat partea, de câteva ori chiar am pierdut cititori din cauza asta. Să ştiţi c-am respins sfaturile unora de a vă ignora. Pe scurt, am căutat să fiu corect cu dumneata, să vă simţiţi bine aici. Îmi pare rău că observ că n-am reuşit. Dar asta e! Şi înfrângerile fac parte din viaţă.
      N-am îngrădit pe nimeni aici. Şi nici nu i-am cerut nimănui să-şi schimbe „personalitatea”. O ştiţi prea bine. Atâtea condiţii am avut: să nu se utilizeze cuvinte urâte, să nu se jignească şi ca regulile bunului simţ să fie respectate! Totul are o limită totuşi, iar când această limită a fost încălcată, am considerat că este de datoria mea ca administrator al acestui blog să intervin.
      În fine! Nu vă pot ţine cu forţa aici! Dacă „lumea” mea nu vă mai place, vă doresc să găsiţi o alta mai bună! Mă bucur că ne-am cunoscut, vă mulţumesc pentru intervenţiile pe care le-aţi avut, pentru atenţie, pentru tot!
      Vă doresc şi eu numai bine şi o fac la fel ca dvs., fără resentimente!

Lasă un răspuns

