Banul sau coroana?

Dacă cineva v-ar cere să renunţaţi la valorile morale în care credeţi, adică să minţiţi sau să ascundeţi un adevăr, să vă faceţi că plouă când vedeţi o nedreptate sau chiar să fiţi autorii ei, să-i ajutaţi pe alţii să fure sau să furaţi voi pentru ei ş.a.m.d., aţi accepta? Dar dacă aţi fi siguri că ceea ce faceţi este doar imoral, nu şi „ilegal”? Dar dacă acel cineva v-ar oferi în schimbul „cooperării” voastre 1 milion de euro? Dar un miliard? Dar un trilion? Dar toţi banii din lume? Într-o lume în care cei mai mulţi nici n-ar mai sta pe gânduri, drag cititor, te felicit dacă pe tine nimeni şi nimic n-ar reuşi să te convingă să renunţi la integritate…

a0PbpZQ_700b_v1

Din păcate, am întâlnit la mulţi această mentalitate: pentru o anumită sumă de bani s-ar „merita” să stai în închisoare! Dar oare doar despre închisoare este vorba aici? Poţi să ai toţi banii din lume, dacă ţi-ai pierdut integritatea, cinstea, demnitatea de fiinţă umană, eşti mai sărac ca niciodată. Cu alte cuvinte, a renunţa la demnitate pentru bani e ca şi cum ai da un lingou de aur în schimbul unuia din lut… Iar unii sunt atât de orbi încât mai cred că se merită să stai şi după gratii pentru acest „schimb”…

ao0Z9rg_700b_v2

Se ajunge în această situaţie şi pentru că omul confundă cinstea, demnitatea la care a renunţat cu statutul social dat de banii pe care i-a primit în schimbul lor. Crede, deci, că-şi poate „cumpăra” demnitatea înapoi, ignorând faptul că există lucruri care pot fi vândute pentru bani, dar niciodată cumpărate cu bani. Demnitatea, integritatea, cinstea fac parte dintre acele „lucruri”…

a9Mz1ND_700b

Poate vă întrebaţi de ce am ales să-mi intitulez postarea de azi „Banul sau coroana?”. Am ales aşa pentru că mi-am adus aminte de un joc din copilăria mea. Noi îl numeam „banul sau coroana”, fără să ştim că alţii îl numesc „cap sau pajură”. 🙂 De multe ori în viaţă vom avea de ales între „ban” sau „coroană”, între materialism şi spiritualitate, între imoralitate şi moralitate. Ce vei alege este problema ta, dar aş vrea să-ţi dau următorul sfat:

Nu te încrede în bani, pentru că banul are două feţe! 🙂 La propriu şi la figurat… Ce vreau să spun este că, pe de o parte, banii ne dau o stare de siguranţă, de bine. Senzaţia este oarecum explicabilă, pentru că avem nevoie de ei pentru a ne asigura traiul zilnic. Dar, pe de altă parte, dacă te laşi dominat de bani, la adăpostul acelei stări de siguranţă şi de bine, aceştia nu se vor lăsa până nu te vor goli de tot ce ai mai bun, pentru ca în final să-ţi dea lovitura de graţie. Depinde doar de tine…

Acest articol a fost publicat în Meditaţii și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Banul sau coroana?

  1. ilussoria zice:

    Prima intrebare m-a făcut să mă gândesc la altceva. Uneori, nu tot ceea ce ste legal este si moral, si nu tot ceea ce ni se pare a fi corect sau moral este si legal. Uite un caz:
    DILEMA LUI HEINZ ( Kohlberg, am studiat-o la psihologie, la facultate)
    „Undeva în Europa, o femeie este atins de o formă rar de cancer şi risc să
    moară. Nu există decât un singur medicament care o poate salva. Este o
    formă de radium pe care a descoperit-o un farmacist, dar pe care o vinde de
    zece ori mai scump decât prețul real de fabricație. Medicamentul face 200$,
    iar el cere 2000. Heinz, soțul femeii bolnave, a încercat să strâng suma
    împrumutându-se de la prieteni, dar nu a obținut decât 1000$. Îi cere
    farmacistului să-i dea medicamentul la jumtăte de preț, pe loc – timpul fiind
    extrem de prețios pentru soția sa – urmând să-i achite restul ulterior.
    Farmacistul îl refuză. Disperat, Heinz intră în timpul nopții în farmacie prin
    efracție şi fură medicamentul.”
    Este bine sau rau ceea ce a facut Heinz?

    • Teonymus zice:

      Aşa este, uneori, nu tot ceea ce este legal este si moral, si nu tot ceea ce ni se pare a fi corect sau moral este si legal.
      Putem cataloga bine sau rău ceea ce a făcut Heinz în funcţie de perspectiva din care privim. De pildă, din perspectiva lui, a fost „bine” ce a făcut, pentru că astfel a salvat viaţa soţiei sale. Din perspectiva farmacistului, însă, a fost „rău”. Iar perspectiva codului penal spune că a săvârşit o infracţiune, dar a avut „circumstanţe atenuante”, circumstanţe care îl scutesc de „pedeapsă” (nu văd un alt verdict mai „drept” decât acesta, având în vedere cum au decurs faptele).
      În concluzie, eu aş rezolva dilema lui Heinz prin cea de-a treia perspectivă. 🙂

  2. Marian zice:

    Pentru un milion de Euro….nu stiu ce vei face insa ….pentru un miliard de Euro….iti vei vinde si mama …… moderat , daca ti s e cere asta !!!!!!! Ai uitat ca esti doar un om ? Eu , ca s a fiu sincer asi fi multumit cu milionul dar….nu 100% si gandesc ca tot miliardul ar fi CIFRA ce m-ar multumii . Pentru banii asta le-asi da felii din toate neamurile mele stationate fie pe la Ghencea , fie pe la Bellu sau 4 Aprilie ! Cine zice altceva este fie prost fie ipocrit . Eu nu stiu care-i treaba cu ” dilema lui Heinz ” , nici n-am auzit de Kohlberg insa ….in urma cu mult timp am citit scrisa se Victor Hugo o altfel ” d e ” dilema ” in care se chinuia un om : ” daca nu fur painea ….familia mea moare d e foame , daca-o fur….voi intra in ocna si ….familia mea tot d e foame va murii deoarece eu sunt singurul ei spijin , o voi fura totusi ” . Stiai ca , nu mai departe d e anul trecut in Franta , un om a fost condamnat pentru furtul unei paini la exact acelasi numar d e ani d e recluziune . precum eroul lui Hugo ? Trebuie s a inteleg stimate prieten ca vei alege …” coroana ” renuntzand la gologanii adevarati ?! Te vor repudia inclusiv parintii , sa fi sigur d e asta iar la moartea dumitale s e vor aduna multimi d e oameni care vor dorii sa ” faca ceva ” pe groapa dumitale iar eu….ma voi afla acolo sa incasez taxa , fiind precis ca , nu un triliard de Euro dar macar un miliard , sigur voi castiga in mod cinstit , platind si taxe la stat !!!! ” Coroana ” ….n-are decat sa stea pe crucea dumitale ….ca punct d e reper pentru vizitatori .

    • Teonymus zice:

      „Pentru un milion de Euro….nu stiu ce vei face insa ….pentru un miliard de Euro….iti vei vinde si mama …… moderat , daca ti s e cere asta !!!!!!! Ai uitat ca esti doar un om ? Eu , ca s a fiu sincer asi fi multumit cu milionul dar….nu 100% si gandesc ca tot miliardul ar fi CIFRA ce m-ar multumii”.
      Dvs. credeţi că dacă gândiţi într-un fel, automat aşa gândesc şi ceilalţi. Din fericire, însă, vă înşelaţi! Mai există oameni care nici pentru toţi banii din lume nu s-ar vinde pe ei sau pe alţii. Ce-i drept, astfel de oameni sunt foarte puţini, dar există, aşa cum au existat şi în trecut. Fără ei, am fi dispărut de mult de pe faţa pământului…

      „Cine zice altceva este fie prost fie ipocrit”.
      Sincer, prefer prostia inocentă, „sărăcia cu duhul”, ca să folosesc limbajul biblic, decât o inteligenţă pusă în slujba răului, care nu face decât să distrugă şi să corupă…

      „sa fi sigur de asta iar la moartea dumitale s e vor aduna multimi d e oameni care vor dorii sa ” faca ceva ” pe groapa dumitale iar eu….ma voi afla acolo sa incasez taxa , fiind precis ca , nu un triliard de Euro dar macar un miliard , sigur voi castiga in mod cinstit , platind si taxe la stat !!!! ”
      Nici acum cât sunt în viaţă nu prea-mi pasă că unii poate nu dau nici doi bani pe mine, ar fi culmea să-mi pese de ce vor face după moartea mea!

      „”Coroana ” ….n-are decat sa stea pe crucea dumitale ….ca punct d e reper pentru vizitatori .”
      Nu pricep de ce astfel de cuvinte! N-am dat cu parul ca să le merit. Nu am făcut decât să scriu nişte idei, păreri. Se vede treaba că v-aţi simţit rău de tot cu musca pe căciulă. Acesta este un semn bun pentru mine. Îmi arată că n-am vorbit doar ca să mă aflu în treabă, ci că am atins o problemă reală…

      • Marian zice:

        Teonymusule …sa sti ca n-am avut intentia de-a te jigni….mai ales ca stiam precis despre ce ” coroana ” este vorba ! Pur si simplu am exprimat niste ganduri la furie , la mare furie ! Si pe la biserici cand ma mai duc ….tot asta aud , nu mai vorbesc despre reclamele la TV : BANI , BANI , BANI cum s a faci bani cat mai multi si sa-i si cheltuiesti cu ” folos ” dupa care , sa faci iar …bani , bani , bani si….vii dumneata acum si spui ca…..de fapt nu banii sau numarul lor este importanrt ci….pastrarea coroanei virtutii !!!! Omule….traim intr-o lume si relativa si materialista pana la Dumnezeu si doua palme mai sus iar dumneata te faci ca nu vezi asta !!!!!! Da , am ” musca pe caciula ” { oare numai eu ???? } , deoarece daca asi avea aia un milion d e euro asi fi mai mult decat fericit , daca asi avea un miliard de euro m-asi simtii ca Dumnezeu iar daca asi avea un trilion { mi-este greu si s a scriu cifra respectiva } , atunci ASI FI DUMNEZEU !!!!! Se spune – si-i foarte adevarata chestia asta – ca doar aia care n-au …..doar aia cunosc valoarea banilor si mai ales valoarea pe care acestioa ti-o dau tie ca om . Uite un exemplu concludent : daca esti sarac si furi o paine …..sa manace si gura ta si-a familiei tale ceva ….automat iti iei pirnaie ….doi sau trei ani ! Nu faptul ca- ti era foame al pedepseste legea ci….furtul in sine !!!!!! Stai doi sau trei ani ca popa , indiferent d e varsta pe care-o ai si indiferent cate guri flamande te asteapta acasa ! In schimb daca ai milioane de euro { si s e stie asta da catre ….toti cei ce te judeca } poti fura linistit deoarece ….daca ai peste saizeci d e ani ….faci doar o treime din pedeapsa si poti fi eliberat conditionat fie….faci ” arest la domiciliu ” asta ca s a nu mai pomemnesc de faptul ca exista celule VIP ….vezi cazul lui Borcea !!! Si dupa ce auzi si vezi chestii d e genul asta ….se trezeste unul ca dumneata care sa….coboare din norii cerurilor si sa afirme cu naivitate sau siretenie ca…..de fapt ” coroana ” este ceea ce conteaza la ….final , fi serios Teonymusule !!! Pai sa nu-mi vina toti dracii ???????????????????? Te roaga fratele matale , lasa-ma cu ” prefer prostia inocenta „….asa ceva nu exista , exista doar prostie !!! ” Mai exista oameni care pentru toti banii din lume” ….. arata-mi-i si mie pe aia daca nui cumva vietuiesc in pesteri !!!! Singurul lucru ce mi-a placut { aici ai gandit strict ca si mine } a fost acolo unde ai spus ca : ” nici acum cat sunt in viata nu-mi pre a pasa ca unii nu dau nici doi bani pe mine , ar fi culmea sa-mi pese ce vor face dupa moartea mea ” ….aici intr-adevar ai gandit exact cum gandesc si eu adica ca un liber cugetator adevarat . De vorbit , ai vorbit ca s a te afli in treaba insa….ai atins o problema reala si doar ipocrizia si fariseismul uman ai vor impiedica pe vizitatorii blogului dumitale sa te-njure de ….toti sfintii , in schimb ma vor lua pe mine cu bolovani insa , vorba poetului : mi s e rupe-n pais’pce !!!

      • Teonymus zice:

        „Da , am ” musca pe caciula ” { oare numai eu ???? } , deoarece daca asi avea aia un milion d e euro asi fi mai mult decat fericit , daca asi avea un miliard de euro m-asi simtii ca Dumnezeu iar daca asi avea un trilion { mi-este greu si s a scriu cifra respectiva } , atunci ASI FI DUMNEZEU !!!!!”
        Puteţi să aveţi toţi banii din lume, daţi-mi voie să vă spun ceva: nu veţi lua nici un singur leu cu dvs. pe „lumea cealaltă”. Acolo veţi lua faptele bune pe care le-aţi făcut, acolo va conta dacă v-aţi păstrat cugetul curat, demnitatea, integritatea. Iată de ce averile materiale sunt „lut”, iar demnitatea, integritatea, cinstea, bunătatea, dragostea, sunt „lingouri de aur”. Nu trebuie să fii orb să dai aceste „lingouri de aur” în schimbul altora de „lut”?

        „” Mai exista oameni care pentru toti banii din lume” ….. arata-mi-i si mie pe aia daca nui cumva vietuiesc in pesteri !!!!”
        Ei fac parte din acea categorie a oamenilor buni, despre care am vorbit cu altă ocazie. Ideea e că unor astfel de oameni nu le place să facă paradă cu bunătatea lor. Dar nici nu mă îndoiesc că există persoane care ar spune „nu” unor sume imense de bani doar pentru a-şi păstra cugetul curat!
        De fapt, ca şi creştini, toţi am trebui să fim aşa, fiindcă mi-aduc aminte că Mântuitorul a afirmat într-o împrejurare: „Şi ce ar folosi unui om să câştige toată lumea, dacă şi-ar pierde sufletul? Sau ce ar da un om în schimb pentru sufletul său?” (Matei 16:26), ca să nu mai vorbesc de Matei 6:19-20: „Nu vă strângeţi comori pe pământ, unde le mănâncă moliile şi rugina şi unde le sapă şi le fură hoţii; ci strângeţi-vă comori în cer, unde nu le mănâncă moliile şi rugina şi unde hoţii nu le sapă, nici nu le fură”.

      • Marian zice:

        Hai bai frate , nu mai fi suparat : mi-am varsat si eu nervii pe dumneata ….altminteri la ce dracu mai sunt buni prietenii daca nu sa-ti descarci supararile in capul lor 😉 ???

      • Teonymus zice:

        Nu pot să spun că m-am supărat, doar că nu mi-a făcut plăcere să citesc asemenea cuvinte dure. Dar, la urma urmei, acele cuvinte mi-au arătat că am atins o problemă reală. Când atingi o rană, doare. Aşa şi aici. 🙂
        În concluzie, vă doresc „vindecare” cât mai grabnică! 🙂

  3. Marian zice:

    Sa nu te s upreri insa….este printre cele mai populiste si mai imbecile articole scrise pana azi d e vreo doi ani incoace si….este mare pacat ! Te-apuci s a vorbeste despre funie in casa spanzuratului ….ai uitat desteptule ca inca n-a iesit cam nimeni din criza monetara globala , asta lasand la o parte saracia lucie din ” gradina Maicii Domnului ” cum este numita in bataie d e joc Romania ???

    • Teonymus zice:

      Într-o vreme în care aproape în fiecare zi auzim că unii sunt cercetaţi de DNA, mulţi dintre ei fiind apoi închişi pentru fapte de corupţie, şi nu este vorba despre oameni care fură pentru că n-au ce pune pe masă, precum Jean Valjean pe care l-aţi amintit în comentariul anterior, consider că un astfel de articol nu este deloc „populist şi imbecil”, ci unul care atinge o problemă reală a societăţii în care trăim.
      De asta nu se schimbă nimic în România! De asta nu reuşim să stârpim corupţia! Pentru că mulţi oameni gândesc ca dvs.. Pe de o parte, îi înjură în toate felurile pe cei care „fură” profitând de funcţia pe care o deţin. Pe de altă parte, în adâncul lor, îi învidiază. Am ajuns la concluzia că astfel de oameni nu-i înjură, nu-i condamnă, dintr-un „simţ al dreptăţii”, ci mai mult de ciudă. De ce zic asta? Pentru că şi ei ar face fix acelaşi lucru dacă s-ar afla în locul celor care au fost prinşi furând milioane de euro: ar fura. Pentru că, nu-i aşa, „se merită” să faci închisoare pentru câteva milioane de euro…
      Nu mai vorbiţi despre criza economică, fiindcă de când mă ştiu domnesc corupţia şi hoţia în ţara aceasta. S-a furat în România, se fură şi se va mai fura, câtă vreme va exista mentalitatea despre care am scris mai sus şi pe care, din câte înţeleg, o îmbrăţişaţi şi dvs.

      • Marian zice:

        Da mai omule , ai dreptate : ai injura pe-o parte si-i invidiaza pe alta !!! Ai injura ca , p-aia ai cadoriseste Dumnezeu cu purcoiul d e gologani si-i invidiaza deoarece….ce au aia in plus fatza de ei ??? Mananca cumva cu doua stomace ? Baga botzul d e mancare in doua guri odata ??? Cand s e duc la WC pentru a defeca ….moderat aur , ambra ….ce mama dracului fac aia in plus de-i ajuta Dumnezeu doar pe unii !!!! Da , nu-i injura dintr-un simtz al dreptatiii ci din invidie pur omeneasca si d e fapt n-ar trebuii sa-i injure p’aia ci pe ala ce le baga in traista : pe Dumnezeu , ca Dracu….s e stie ca n-are , s e stie ca-i amarastean si ca umbla imbracat cu aceeasi haina si vara si iarna !!!! Sa sti ca-n ceea ce am scris initzial nu m-am referit la ” aia cercetati d e DNA ” , nici macar nu m-am gandit la ei moderat ci , strict la diferentele ce le fac banii intre oameni : unul este condamnat trei ani pentru furtul unei paini ….iar altul tot trei ani pentru furtul a milioane d e euro !!! Jean Valjean al chema p’ala ? Dracu mai tine minte numele unui sarac care-a furat ….. o paine ????

      • Teonymus zice:

        ” Sa sti ca-n ceea ce am scris initzial nu m-am referit la ” aia cercetati d e DNA ” , nici macar nu m-am gandit la ei”.
        Eu mai ales la cei cercetaţi de DNA m-am referit. N-am spus-o în articol, dar aceste gânduri mi-au venit pe fondul „circului mediatic” din jurul cercetării şi arestării unor „personaje” precum Udrea şi alţii din aceeaşi „tagmă” a politicului.
        E trist ce se întâmplă, iar totul izvorăşte din această mentalitate pe care o aveţi şi dvs.: pentru o sumă de bani „se merită” să renunţi la demnitate, să-ţi pătezi cugetul, pe scurt, să renunţi la tot ce are mai bun un om (dragoste, altruism, onestitate ş.a.m.d.).
        După cum am mai spus, nu vom scăpa niciodată de corupţie dacă nu vom stârpi mai întâi această mentalitate.

  4. Marian zice:

    Inca o data ….nu te supara frate , sti si dumneata ca sant subiecte ce au asupra mea efectul ….. nitroglicerinei !!!

Lasă un răspuns

