Memento mori

Trăim într-o lume în care mai toate conceptele pot fi considerate „relative”.

Adevărul este relativ, pentru că adevărul unora poate să difere de adevărul altora.

Libertatea este relativă, pentru că libertatea unora poate să constrângă libertatea altora.

Dreptatea este relativă, pentru că ceea ce unii percep ca dreptate, alţii pot percepe ca nedreptate.

Puterea este relativă. De pildă, cineva poate fi considerat puternic într-un grup, dar slab în altele.

Egalitatea este considerată de unii relativă, pentru că unii se nasc cu mai multe calităţi decât alţii, care fac ca viaţa lor să fie mai uşoară sau poate dimpotrivă 🙂 .

Image

Binele şi răul sunt relative. De pildă, la şcoală eu credeam că făceam un „bine” când îmi ajutam colegii la teste, dar nu de acceaşi părere erau şi profesorii 🙂 .

Cunoaşterea este relativă, deoarece cu cât ştim mai mult cu atât ne dăm seama că ştim mai puţin.

Frumuseţea este relativă. De exemplu, cineva poate fi considerat urât de către majoritatea, dar pentru o singură persoană poate fi cel mai frumos om din lume.

ETC. ETC.

Dar ce este în viaţa aceasta „absolut”? Chiar totul este „relativ”?

Moartea este absolută. Ea nu face excepţii, nu discriminează, nu ţine cont de nimic.

Ea „vine” şi la bogaţi, la fel de „bine” cum vine şi la săraci. Vine la bătrâni, ca şi la copii; la „anonimi”, cât şi la celebri; la oameni răi, cât şi la cei buni; la bolnavi, ca şi la sănătoşi; la cerşetori, cât şi la regi; în canale, ca şi în palate; la genii, ca şi la cei cu întârzieri mintale; la cei fericiţi, ca şi la cei depresivi; la cei iubiţi, ca şi la cei urâţi etc. etc.

Moartea „seceră” neobosită vieţi şi nu ştii niciodată când îţi vine şi ţie „rândul”. Tocmai de aceea, romanii aveau o vorbă: „Memento mori”- „Adu-ţi aminte că vei muri”.

Aminteşte-ţi că vei muri, dar nu te opri doar aici. Asigură-te că laşi ceva în urma ta, dar mai ales că iei ceva cu tine atunci când „vei pleca”. Asigură-te că nu vei fi luat „pe nepregătite”. Descoperă sensul (scopul) vieţii tale şi realizează-l.

Numai aşa moartea chiar dacă este absolută şi-şi va face „treaba”, nu va reuşi să te învingă, „spiritul” tău dăinuind la nesfârşit prin „opera” ta.

Acest articol a fost publicat în Meditaţii, Toate postările, Viaţă și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

35 de răspunsuri la Memento mori

  1. Marian zice:

    Ai citit cumva ” Eseu despre moartea viguroasa ” a lui Constantin Crisan ? Dante Aligheri spunea la un moment dat referindu-se la Moarte : -” Tu rendi sana nostra cern inferma , rasciughi i pianti e posi ogni fatica , e furi a chi ben vive ogid ‘ira e tendio ” . Pe ala il inteleg ca la cate nenorociri a facut in viata lui culminand cu acea ” Divina comedia ” incat…doar Moartea ai mai putea fi d e ajutor , pe dumneata insa…Cum dracu poate cineva tanar ca dumneata sa se gandeasca sa aduca un elogiu mortii ? Constantin Crisan se ruga { mai ales in ultimea seara din viata sa , in ultima dimineata …inainte sa intre in operatia din care nu s-a mai trezit } cam asa lui Dumnezeu : ” Doamne , ajuta-ma sa cred in tine , s a cred mai mult in tine , sa fiu convins ca existi ” . Fara s a vreau postarea dumitale mi-aduce aminte d e ce spunea mai de mult un bun prieten d-al meu : ” Caci vis al mortii-eterne e viata lumii-ntregi ” !

    • Teonymus zice:

      Am impresia că nu vreţi să înţelegeţi postările mele 🙂 . Eu nu am adus nici un elogiu morţii şi oricum ar fi, am arătat că moartea nu ţine cont de tinereţe şi nici de bătrâneţe. Nu ţine cont de nimic. E irelevant că eu sunt mai tânăr decât alţii.
      Cât despre restul, nu am citit nici un eseu „despre moarte viguroasă”. Nu mai are voie omul să gândească şi singur? 😀

      • Marian zice:

        Chiar daca n-ai dorit …asta apare si daca vrei poti intreba pe cine doresti matale , daca este de parerea mea sau a dumitale ! Ai dreptate : nu vreau s a inteleg postarile dumitale si nici ale altora …atunci cand s e vorbeste despre Moarte ! Poate unde sunt ceva mai aproape de ea decat esti dumneata …poate ! Nu zic ca n-ai voie ” sa gandesti si singur ” dar…nu despre Moarte frate , nu despre Moarte ca …ma-nbolnavesti de nervii din cap !!! No offence , vorba surorii mele in Domnul ….Christina !

      • Teonymus zice:

        E adevărat că moartea este un subiect mai sensibil pentru fiecare dintre noi. Dar eu nu i-am adus nici un „elogiu” în articol. Ba dimpotrivă, am încheiat într-o notă total opusă, spunând că deşi moartea este absolută ea poate fi „învinsă”, prin artă, prin spirit. De fapt, nici asta nu am gândit-o eu primul. Până şi Eminescu are o poezie care se chema fix aşa : „Memento mori” şi nici el nu avea prea mulţi ani în spate 🙂 .
        Poate am lăsat un pic o impresie „fatalistă”, dar în nici un caz ce am scris eu acolo nu poate fi caracterizat ca „elogiu”.
        Nu văd de ce „vă îmbolnăvesc de nervi” aceste rânduri ale mele. Sunt doar nişte reflecţii, nişte meditaţii şi atât.

  2. Teonymus zice:

    Uite, fiindcă v-aţi „lăudat” că ştiţi italiana, de data asta am ataşat un videoclip într-o limbă mai „melodică” 🙂

    • Marian zice:

      Nu stiu italiana , pur si simplu am invatat-o o data cu limba romana deci…este a doua limba ” oficiala ” pentru mine cel putin 😉 ! Cat dspre ” lauda ” , asi fi vrut sa te vad pe dumneata prin 1958 daca aveai curajul sa te dai italian doar pentru ca vorbeai foarte bine dialectul sicilian !!! Pe toata strada respectiva locuiau doar doi italieni : unul deja in parnaie { ca fost ” exploatator al clasei muncitoare ” } si …bunica mea care….era totusi cine era 😉 !!!!

      • Teonymus zice:

        Deci acum înţeleg că aveţi „sânge” italian în vene. Credeam că aţi învăţat-o aşa din plăcere 🙂 . Uite că v-am făcut să mai daţi ceva din casă 😀 .
        Dar repet, în articol nu am vrut să aduc un elogiu morţii. Dar poate că melodia aia în italiană o fi făcând-o? E o melodie foarte cunoscută în epocă, deşi are o temă care nu prea „ar prinde” acum la public 🙂 . Ce ştim noi cum era viaţa prin anii 1500-1600… Ca să nu mai vorbesc că l-aţi amintit pe Dante care a trăit într-o perioadă „mai neagră”.

  3. Marian zice:

    Regret …chiar nu pot asculta videoclipul pus la dispozitie cu atata bunavointa : nu-ti spusei ca am descoperit cum sa fac pentru a asculta ” muzica ce-mi place ” si a ” discuta ” cu dumneata sau …altii ? Ascult albumul ” In The Ghetto ” si…parca-i pacat d e Dumnezeu sa mai ascult si altceva in acelasi timp sau eventual sa-l intrerup pe Elvis pentru …. oricine altcineva !!!!

    • Teonymus zice:

      Ce pot să spun, audiţie plăcută atunci!

      • Marian zice:

        Stai linistit ca , maine dimineata voi asculta cu toata atentia muzica videoclipului respectiv ! Pleaca baba in vizita la sora-sa si raman …. 🙂 home alone 🙂 pana seara deci …forjez statia 🙂 !!!

      • Teonymus zice:

        Dacă au reuşit să vă „îmbolnăvească de nervi” doar aceste rânduri ale mele, atunci vă recomand să nu mai urmăriţi acel videoclip, mai ales că italiana o cunoaşteţi foarte bine. Dacă acele rânduri simple ale mele au reuşit să facă asta, apoi nu-mi imaginez impresia care o va face acea melodie. Asta ca să nu ziceţi că nu v-am avertizat. E o melodie frumoasă într-adevăr, dar cu un mesaj „urât” de fatalist, specific poate epocii negre a feudalismului.

      • Marian zice:

        Multumesc stimabile , multumesc , si sa fi sigur ca-i placuta , placere care ti-o doresc sa ai si matale parte de ea in cel putin aceeasi masura ca mine !

      • Teonymus zice:

        Fiecare avem „plăcerile” noastre, că altfel cum am simţi că trăim? 😀

  4. Marian zice:

    D e placere am invatat engleza nu italiana ! De fapt mai mult de necesitate : sa stiu ce spune Elvis atunci cand canta si sincer nu mi-a parut si nu-mi pare rau absolut d e loc . Elvis sau altii , ca doar nu-ti inchipui ca m-am cantonat doar la el !!! ” Nimic din ce-i in muzica nu-mi e strain ” , asta ca s a parafrazez pe …cineva 😉 ! Crapa fierea in mine d e placere ascultand si CCR , The Beatlles, Roling Stone , AC/DC sau Jeanice Joplin , sau Bob Marley { RIP amandoi } sau pe turbata aia d e Suzy Quatro sau pe sifiliticul ala de { Dumnezeu sa-l ierte } de Jimmy Hendrix sau pe mafiotul ala de Sinatra si chiar mor de placere ascultand pe Shaekin Stevens sau pe Bonnie Taylor si …multi altii { ar trebuii sa tastez pana la … 😉 ziua dumitale de ” nastere ” : 29 Februarie { !!! } 😉 😉 pentru a nu uita pe careva } inclusiv dintre mancatorii d e spaghetti con gatto 🙂 sau d e …broaste ori mancatorii aia de trufe si … melci 😉 !

    • Teonymus zice:

      În afară de Jeanice Joplin, CCR sau Suzy Quatro, toţi îmi sunt şi mie cunoscuţi. Chiar şi la aceştia m-aş mira să nu le ştiu melodiile cele mai cunoscute, aşa auzite de-aiurea pe la radio sau prin filme.
      Rock-ul, cu câteva excepţii, nu e preferatul meu. La fel şi rap-ul (deşi şi aici aş admite câteva excepţii). La fel şi muzica populară românească. De ce să nu recunosc? 😀 De manele nu e cazul să mai amintesc. În rest îmi place şi mie să mai ascult un acord plăcut, deşi uneori nu îmi place şi mesajul 😀 .

  5. Marian zice:

    Frate…esti dupa sufletul meu !!! Nu inghit RAP { desii la origini este muzica protestatara la fel ca si rock-ul } si nici macar muzica populara romaneasca . Muzica lautareasca sau romantele …alea sant altceva , cu totul si cu totul altceva deci chiar ies din discutie : alea reprezinta cultura , reprezinta ceva aproape de clasic . Cat despre …manele ….fereasca -ma Dumnezeu !!! Mare rusine ca n-ai ascultat-o pe Janice Joplin …femeia care a dat la toti derbedeii cate o bucata din inima sa iubitoare si mult prea darnica si naiva …iar ei personal nu i-a dat nimeni niciodata nici macar intelegere ca s a nu mai vorbesc despre dragoste sau respect !!! Sa sti ca Elvis a abordat si muzica clasica : ” Vis d e ianuarie ” al lui Franz Lizst sau ” It’s now or never ” dupa ….sti si singur dupa ce , iar daca nu sti inca …afla singur : chiar n-are sa-ti para rau !

    • Teonymus zice:

      Nici cea lăutărească nu o „înghit”. Cel puţin nu asta de acum. Romanţele în schimb sunt altceva. Mai ales cele din perioada interbelică…
      Dar unde să o descopăr eu pe Janice Joplin? Nu se dădea la radio, iar eu de unde era să o aud din altă parte acum peste 10, chiar 15 ani în urmă?
      „It’s now or never” o ştiu prea bine, dar nu ştiu de cealaltă. Cum vine în engleză numele, că nu dau de ea pe youtube? 🙂

      • Teonymus zice:

        Îmi retrag cuvintele despre Suzy Quatro. Cum să nu cunosc eu Chris Norman & Suzi Quatro – Stumblin’ In? Ce părere v-aţi face despre mine dacă nu aş şti această melodie atât de frumoasă şi ca acorduri şi ca versuri? 🙂

      • Marian zice:

        IT’S NOW OR NEVER si nu cum ai tastat dumneata …sau faci la hoha 😦 ? Janice Joplin ….eu o ascultam pe Europa Libera sau la Radio Louxemburg prin ’69 cand transmiteau aia Festivalul de la Woodstock . Aveau ai mei inca din ’54 un ” Pioneer ” iar de prin ’65 am inceput eu sa-l bag in draci cu muzica . ” Cealalta ” se numeste ” Today , Tomorow and …for Ever ” si face parte din muzica filmului ” Viva Las Vegas ” unde a avut-o drept partenera de filmari { gurile rele spun ca si …de altceva 😉 } pe suedeza aia nebuna , Ann Margret ! Fireste eu … am melodia respectiva si sub forma de duet intre cei doi insa …daca cine vrea si cine nu vrea ar avea asa ceva , unde am ajunge : la anarhie ?! Daca ai ascultat vreodata ” Vis de Ianuarie ” al Lui Lizst vei recunoaste melodia fara discutie , mai ales ca tot te laudai ca-ti place muzica clasica .

      • Teonymus zice:

        „It’s now or never” binenţeles, dar ce să fac dacă nu sunt la fel de bun la „multitasking” ca Napoleon 😀 ? Dar ce făcea Elvis, profita că nu erau stabilite aşa de bine regulile cu privire la plagiat? 😀 Glumesc.

  6. Teonymus zice:

    Elvis a fost un cântăreţ foarte bun, dar un actor foarte prost. „No offence”, ca să vorbesc pe limba lui 🙂 . Aşa că nu m-a atras să-i văd şi „opera” cinematografică.

  7. Marian zice:

    Lizst n-a compus si versuri la ” Vis d e Ianuarie ” si nimeni altcineva …cel putin in perioada in care acesta a trait ! Da ‘ ce si Napoleon folosea …tastatura ? Auzisem eu ceva dar….chiar nu mi-a venit sa cred mai ales ca tipul pe care-l cunoasteam sub respectivul ” nume ” era un vechi si stabil client al spitalului Gheorghe Marinescu 😉 chiar daca era si vecin d e apartament { pe vremea cand inca locuiam la bloc } si-un tip suficient d e respectabil incat s a poate striga in gura mare pe strazi { prin ’88 } : ” Traiasca Regele ” si sa nu-i zica nimeni nimic . Chiar era bine sa te fi urcat inpreuna cu el intr-un autobuz sau tramvai supraaglomerat : stiai precis c a vei avea loc pe …scaune 🙂 !!!! STimabile …iti urez o noapte cat mai linistita : ma bag sa-l urmaresc pe …Banciu ! Pe dumneata te voi urmarii …de maine incolo 🙂 ! O seara cat mai linistita iti doresc !

    • Teonymus zice:

      Dacă astăzi iei o melodie din asta cunoscută şi îi scoţi versurile, şi o promovezi ca una instrumentală nu tot plagiat se cheamă? Invers de ce ar fi altfel? 😀 Glumeam, astea clasice fac parte de acum în patrimoniul universal.
      Termenul „multitasking” s-a generalizat şi se referă în limbajul „de cartier” la „gândire distributivă” 😀
      Noapte bună!

      • Marian zice:

        Pai dumneata nu ai facut pe chinezul atunci cand ai scris { asa la hoha 😦 } chestia cu …ever ? Cand am citit chestia cu multitasking…sa fi sigur ca am pus instantaneu mana pe dictionarul tehnic englez -roman { si invers } ca sa vad ce traducere ai dau aia respectivului termen 🙂 ! Elvis n-a fost actor deci nu poate nimeni sa faca judecati asupra prestatiilor sale ” actoricesti „

  8. Pingback: Naufragiat pe lună | Lumea lui Teonymus

  9. Teonymus zice:

    Cum nu a fost şi actor? Are destul de multe filme în care a jucat. Asta înseamnă că a fost şi actor. Mie unul, prestaţiile sale „actoriceşti” mi s-au părut foarte slabe. Dar poate unora le-a plăcut şi e până la urmă o chestie de gust? 🙂

    • Marian zice:

      Are 31 d e roluri din tot atatea ” filme ” insa { cel putin d e la ” Love Me Tender ” incolo } cine dracu s e ducea sa-l vada prestand …actoria ? Toata lumea s e ducea sa-l vada interpretand melodiile pe care le vor avea ei in viitor ….dupa ce vor apare discurile respective …fireste nu in ultimul rand si pentru ” prezenta ” tipului insa…firesc femeile , sexul feminin era cel mai interesat de acest capitol . Si Ceausescu a ” jucat ” in multe filmari insa….desii era un foarte bun actor ….nu s-a pretins artist …cum nici Elvis n-a facut-o . Eu am toate cele 31 d e filme insa…doar pentru muzica si dansul ce acompaniaza muzica respectiva nu pentru ca am crezut vreodata ca …urmaresc vreo mare capodopera cinematografica si un mare actor : ca fan Elvis TREBUIA SA LAM FILMELE RESPECTIVE …ca altminteri crapa fierea in mine d e necaz stiind ca …altii le-ar putea avea iar eu nu !!!!!!!

  10. Marian zice:

    Am ascultat cu interes muzica clipului oferit cu atata generozitate . L-am ascultat d e vreo trei ori deoarece prima data a scult linia melodica si abia apoi c e vrea sa spuna ala in versurile puse pe note . EXCELENT ! Cum dracu s a nu fi fost un atat de bun compozitor daca trebuia sa-si cante inclusiv durerea sa ? Cum sa nu fie vorba despre un cantec de-o tristete extrema ” bisogna morire ” daca tipul isi plangea insasi nenorocirea lui , nenorocire petrecuta doar pentru ca unii dintre oamenii timpurilor sale sa-si poata mangaia auzul cu acele voci de ingeri pe care le aveau cei nenorociti special pentru asta ?!! Am aflat ca si Vivaldi ce a trait cam o suta de ani mai tarziu dupa moartea lui Stefano Landi era ” la fel ” …. astfel ai pot intelege pasiunile sale homosexuale . Homo fugit velut umbra ” . Atentie , aceasta este latina si nu italiana moderna asa cum poate ti-ai inchipui . ” Dottina che giova , Parola non trova , Che plachi l’ordine , Bisogna morire Commnde statuto , Non vale l’astuto , qesto colpa schennire ….Bisogna morire ” . O melodica trista si totusi , pe undeva triumfalista . Probabil ca d e aceea ” Il Duce „, Benito Mussolini alesese aceasta melodie drept imn al ” camasilor negre ” , fireste pastrand din versuri … doar ce-i convenea ! Chiar mi-a placut si cred ca voi invata cateva strofe asa cum in copilarie invatasem { volens nolens } ” Bandiera Rosa ” sau vreo doua din poeziile lui D’Annuzzio . Promit sa nu ma mai indoiesc d e gusturile dumitale muzicale desii…mai mult ca sigur ca tot la ” muzica ce-mi place ” voi ramane . ” de gustibus…non DISTUPANDUM ” { asta-i citat din , ” Doua zile la Slanic ” d e N. Gane 😉 } stimabile .. 😉 La anii de viata pe care-i am este mult prea devreme sa accept muzica mortii 😦 si mult prea tarziu sa mai pot renunta la muzica „…. mortala ” 🙂 !!!

    • Teonymus zice:

      Nu cred că este totuşi latina, că eu am făcut latină la şcoală 😀 . O fi un fel de italiană mai veche.
      Vedeţi cum sunteţi. Acea muzica v-a plăcut, dar rândurile mele v-au „enervat” 🙂 , când eu văd versurile acelei melodii cu mult mai tragice, mai fataliste decât ce am scris eu şi ce aş putea să scriu eu vreodată. De fapt, de acolo m-am inspirat puţin când mi-a venit să scriu un astfel de articol.
      Într-adevăr este o melodie frumoasă, deşi are nişte versuri cam „fataliste”. E ca şi viaţa, „dulce-amară” 🙂 .

  11. Marian zice:

    Pai si bine baiatu’ lu’ baiat destept dar ” italiana mai veche ” , latina vulgaris …adica aia d e la 1500 si ceva …aia de undemama dracului se tragea …ca ai mai facut si liceul de filologie pe deasupra 😦 😦 ?! Cat despre ” enervat ‘…pai una este muzica { adica ceva ” care gadila in mod placut urechile ” cum o definea Marius Chicos Rostogan } si cu totul altceva atunci cand citesti chestii din astea fataliste scrisesi mai ales gandite gandite de un tip tanar aa cum esti dumneata te inbolnaveste instantaneu d e nervii din cap !!!! Vorbeai mai zilele trecute despre Eminescu cum ca si el avea un poem intitulat la fel . Ai uitat insa ca ala { desii mi-este ceea c e numesc indeobste : prieten } era deja cu creierii facuti zdrente d e moldoveanca aia de Veronioca sau poate d e carnatareasa aia de Mite si chiar avea poate dreptate sa s e gandeasca saracu om si la moarte …poate ca la un nou inceput , ca doar sti bine ca studiase si religiile indiene si chiar pe cele budiste insa dumneata !!!!! Chiar n-ai dreptul nici macar s a te gandesti la a sa ceva darmite sa le mai si scri !!! Intreaba-i pe parintii dumitakle si vei vedea ca vor fi d e parerea mea , asta presupunand ca inca ai indoieli privind dreptatea mea de a ma ” enerva ” lasand la o parte alte chestii !!! !

    • Teonymus zice:

      Limba „muzicii” ataşate e mai aproape de italiana de astăzi decât e de latina aia antică pe care am învăţat-o eu în liceu. Numai a latină nu sună ce cântă acolo, ci mai degrabă a italiană. De pildă, latinii pronunţă „que” în „cve”, iar italienii în „che”, asta ca o mică lecţie 🙂 . E adevărat că de fapt şi italiana e o limbă latină la urma urmei. Având în vedere că „piesa” e din anii 1500, ar trebui să mă gândesc că „italiana” de acolo poate să difere de cea pe care o cunoaşteţi dvs. Mea culpa.
      Când vă văd că îmi tot aduceţi în discuţie vârsta regret tot mai mult că m-am „dat de gol”. Oare ce legătură are vârsta într-un subiect din acesta? Fix niciuna.
      Vorbiţi de parcă m-aţi cunoaşte. La o adică, eu de ce nu am dreptul să vorbesc? Nu ştiţi mai nimic despre mine şi aşa mă strădui să rămân 🙂 .Mă faceţi să dau din casa, dar în viaţa mea am fost destul de „aproape” de moarte. Poate mai „aproape” decât aţi fost dvs. cu toţi anii dvs. de care nu vreţi să faceţi abstracţie. Poate.

Lasă un răspuns

